web02.jpg
  • Claudio Fray

Wat is Intermitted Fasting?

De laatste paar maanden is er enorm veel aandacht voor een bepaalde vorm van diëten: intermitted fasting (IF).



Wat is IF?

IF is zonder twijfel op dit moment de meest opkomende strategieën op het gebied van voeding. Het is een strategie die ontwikkeld is met de gedachtegang om de hormonen en de vetverbranding van je lichaam door middel van vasten te beïnvloeden.


Het basisprincipe is simpel: De tijdsbestek waarin je eet wordt verkleind en de tijdsbestek waarin je niet eet wordt vergroot. De tijd tussen de laatste maaltijd vóór het slapen en de eerste maaltijd is meestal rond de 10-16 uur. De eetperiode (window) waarin je kan eten vindt meestal in de middag plaats.


Tijdens de periode waarin je aan het vasten bent kun je nog altijd thee, koffie en water drinken. Wanneer je weer mag eten kun je jouw normale voedingspatroon hervatten. Het enige verschil met andere diëten of strategieën is dus dat je in een kortere tijdsbestek mag eten. Je mag het trouwens ook gebruiken in combinatie met een vega(n) eetpatroon, het ketogeen dieet of andere vormen van diëten.


IF werkt het beste op het moment dat alle basiskaders op het gebied van voeding worden toegepast. Het heeft dus geen toegevoegde waarde om eerst te focussen op IF als de basiskaders niet in orde zijn. Klik hier voor de belangrijkste basiskaders.


Voor wie is dit niet geschikt?

IF is niet heel erg geschikt voor mensen die nachtdiensten draaien. Je kunt er wel voor kiezen om een variërende schema te hebben, maar daar is geen onderzoek naar gedaan. Deze strategie is ook niet geschikt als je merkt dat je veel honger houdt gedurende de dag. Ook zou ik je aanraden om af te zien van IF als je moeite hebt met je houden aan de windows.


Wat zijn de bewezen voordelen van IF?

Er is de laatste tijd veel onderzoek die verschillende voordelen van IF laten zien.


- Er zijn veel studies gedaan waaruit blijkt dat IF de focus, productiviteit en gezondheid een enorme boost geven. Dit is met name in ratten aangetoond. Er is steeds meer bewijs vanuit de ervaring van IF gebruikers, maar geen concreet onderzoek.

- Er zijn suggesties dat IF ziektes kan weren omdat het de hormoonstelsel beïnvloedt. Hierdoor gaat jouw lichaam anders om met de verbranding en gaan je cellen anders Je kunt in kortere tijd relatief meer eten, waardoor je sneller verzadigd raakt.

- Je insuline- en suikerspiegels zijn voor een groot deel van de dag normaal, wat een gunstig effect kan hebben op jouw gezondheid.

- Het werkt preventief voor diabetes en kan een gunstig effect hebben bij diabetespatienten.


Tips voor het succesvol toepassen van IF

IF volgen vraagt wat voorbereiding vanuit jouw kant. Hierbij enkele tips om gemakkelijk voor te bereiden:

-Zorg ervoor dat je weet hoeveel en wat je eet tijdens het IF

- Ga actief aan de slag met je planning en de hoeveelheid voeding die je op een dag mag

- Bepaal welke windows jij wil toepassen

- Let op jouw levensstijl: als jij onregelmatig leeft dan zal je anders moeten doen en denken

- Zorg ervoor dat je in de ochtend voldoende drinkt. Stel drinken dus niet uit. Ga na jouw laatste eetmoment ook meer water drinken

- Hou je voeding bij en zorg ervoor dat je tijdens de eetperiode niet alles gaat eten wat los en vast zit



Pas jij IF al toe? Waarom wel of waarom niet?

114 keer bekeken