web02.jpg
  • Claudio Fray

Scherpere FOCUS en ENERGIE tijdens kantooruren

Bijgewerkt: sep 30


Vind jij het ook zo moeilijk om de energie en focus hoog te houden gedurende de dag? Je bent niet de enige die hier last van heeft.

Volgens onderzoek zijn we slechts drie van de acht werkuren ECHT productief. Wij laten ons afleiden door gezelligheid, onze collega's, social media of taken die niet heel belangrijk zijn.


Door onze werkcultuur zijn wij niet in staat om hoog in onze energie en focus te zitten.



Dat komt omdat onze dag er in grote lijnen zo uitziet:


  • Je begint de dag met ambitie; je hebt je bedacht dat jouw to-do lijst vandaag gewoon leeg moet.

  • Je wilt jouw inbox natuurlijk de baas zijn en reageer je dus snel op alle openstaande e-mails

  • Actiepunten voor de dag voeg je toe aan de openstaande actiepunten van de rest van de week

  • In de tussentijd draait het bedrijf op volle toeren en komen er weer e-mails en berichten van je collega's binnen én heb je een nieuwe waslijst aan to-do's. Hier moet je natuurlijk wat mee.

  • Ook al heb je veel gedaan heb je nog niet hetgeen gedaan wat er echt toe doet. En dat allemaal in de eerste twee uur van de dag.

  • Rond een uur of 11 stort je echter even in en is de focus een stuk minder. Tijd voor koffie, denk je.

  • Je neemt even pauze en gaat koffie drinken. ''Sanne van Finance'' is jarig, dus eten jullie samen een stukje taart in de pauze.

  • Rond de lunch is je concentratie al helemaal waardeloos. Je gaat lunchen en probeert je hoofd leeg te maken. Dit lukt niet zo goed.

  • Na een stevige lunch heb je weer wat energie, maar ben je wel moe van alle prikkels die je eerder op de dag hebt gehad. Je pusht jezelf om van alles af te krijgen maar je raakt afgeleid door andere dingen.

  • Je checkt je Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter een paar keer en krijgt nog berichten van je vrienden binnen.

  • Na drie uur krijg je nog maar weinig gedaan en kijk je steeds vaker op de klok.

  • Je voelt je moe, futloos en hebt inmiddels al drie extra kopjes koffie op. Inmiddels neem je weer een suikerrijke tussendoortje

  • De actielijst voor de volgende dag staat al klaar en je mailbox is inmiddels weer vol.

  • Je sluit je computer af en neemt een diepe zucht.

  • Weer zo een dag voorbij. Je gaat naar huis en stort in op de bank.


Dit is hoe een werkdag van veel professionals in Nederland eruit ziet. In mijn sportschool heb ik honderden cliënten (veel medewerkers op diverse kantoren) mogen begeleiden met hetzelfde verhaal: op kantoor heb ik moeite met focus en energie. Wanneer mijn cliënten met zo een verhaal aankomen ga ik gelijk kritisch met ze kijken hoe we dit kunnen oplossen. Waarom? De impact van zo een ritme op je gezondheid is enorm.


Over de jaren heen heb ik een aantal gouden tips verzameld die ik graag meegeef aan professionals die in een kantoorsetting werkzaam zijn:


Vecht tegen de suikerdip. Ben jij bekend met de suikerdip? Vast wel. Als je voeding eet met veel snelle suikers krijg je een suikerpiek die gevolgd wordt door een suikerdip. Dit zorgt ervoor dat je overdag instort en is funest voor je energie en focus. Niet alleen dat. Je eet ongezond en komt hierdoor sneller aan.

Zorg ervoor dat je gedurende de dag meer groenten en langzame suikers eet. Eet granen en vezelrijke voeding zodat je energie stabiel blijft.


Meer water voor meer focus. Een van de belangrijkste oorzaken van lage energie en verlies van focus is onvoldoende drinken. Hierdoor krijg je hoofdpijn en word je moe. Wij hebben water nodig om goed te functioneren.

Zorg ervoor dat je ieder uur een glaasje water drinkt. Zet desnoods een timer aan en loop naar de keuken voor een glaasje water.


Boost je energie en focus door beweging. Het is voor veel mensen onvoorstelbaar, maar juist meer bewegen zorgt ervoor dat je meer energie hebt. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen en krijgt dus juist energie wanneer het geprikkeld wordt. Door meer te bewegen stimuleer je je stofwisseling en je brein om actief en gefocust te blijven. Zo ben je veel efficiënter en effectiever met je tijd.

Zorg ervoor dat je ieder uur minimaal drie tot vijf minuten beweegt. Loop even naar de koffiezetapparaat, ga naar de wc of loop een trap op en neer.


Ga tijdens je lunch een stukje wandelen. Het gaat weer om beweging. Op het moment dat je gaat wandelen na een paar uur werken maak je je hoofd leeg en is er weer ruimte voor nieuwe prikkels en kun je gemakkelijker focussen.

Begin eens met tien minuten wandelen en bouw dit rustig op naar dertig minuten tijdens de lunch.


Organiseer jezelf en kanaliseer de prikkels. Wat heel veel focus en energie wegneemt is de hoeveelheid prikkels die wij op een dag krijgen. Niet alleen dat, maar gebrek aan organisatie kan ook heel veel energie en focus wegnemen. Het kost ons meer wilskracht om de aandacht te houden bij wat belangrijk is en wat niet.

Zorg ervoor dat je een duidelijke structuur hebt waarmee je werkt. Plan je agenda op een realistische manier in, organiseer je e-mail box, zet onbelangrijke meldingen uit en zorg ervoor dat je een paar momenten op de dag niet bereikbaar bent. Zo laad je weer op en kun je er weer tegenaan.


Welke tips ga je absoluut toepassen en welke pas je al toe?