web02.jpg
  • Claudio Fray

BLOG: Moeders & afvallen met het Ketogeen dieet

Bijgewerkt: sep 25


Afvallen voor moeders en vrouwen is iets waar ik mij heel erg in heb verdiept. Ik heb inmiddels honderden vrouwen en moeders mogen begeleiden om gezonder te leven, af te vallen en te blijven sporten!

Veel vrouwen zoeken een voedingspatroon dat bij hen past. Één van de mogelijke voedingspatronen is het Ketogeen dieet. Ik zeg er gelijk bij: het Ketogeen dieet is niet voor iedereen!

Veel mensen reageren hier heel slecht op vanwege de lage hoeveelheid koolhydraten. Anderen reageren er juist veel beter op. Als je het wilt uitproberen, doe dat gedurende een paar dagen. Dan kom je er al gauw genoeg achter of het Ketogeen dieet dé manier is voor jou als moeder of als vrouw om te gaan afvallen.


WAT IS KETO?

Keto is zonder twijfel op dit moment één van de meest opkomende diëten. Het is een strategie die ontwikkeld is met de gedachtegang om de hormonen en de vetverbranding van je lichaam te beïnvloeden door koolhydraatarm maar wel vet- en eiwitrijk te eten. Het basisprincipe is simpel: je eet op een dag met name dierlijke producten en schrapt producten met veel koolhydraten, behalve groenten. Meer vetten eten en een absolute minimale hoeveelheid koolhydraten innemen, dwingt jouw lichaam om een andere bron van energie te gebruiken in plaats van koolhydraten: de vetten. Je eet ook zo min mogelijk koolhydraten (strikt onder de 20 gram) met als doel om in ketose te raken. Ketose is de toestand waarbij je lichaam overschakelt naar vetreserves als belangrijkste energiebron Je produceert bovendien ketonen , een koolhydraat-achtige stof die uit vetten wordt gemaakt. De reden waarom dit aangemaakt wordt is om jouw brein en nieren van energie te voorzien. Keto werkt het beste op het moment dat alle basiskaders op het gebied van voeding worden toegepast. Het heeft dus geen toegevoegde waarde om eerst te focussen op Keto als de basiskaders niet in orde zijn. Klik hier voor de belangrijkste basiskaders.


VOOR WIE IS DIT NIET GESCHIKT?

Keto is over het algemeen niet geschikt voor vegetariërs en veganisten, omdat je eiwitten en vetten uit dierlijke bronnen moet halen. De meeste plantaardige bronnen hebben namelijk nog best veel koolhydraten. Voor de rest is deze methode absoluut niet geschikt voor duursporters zoals wielrenners en moeders en vrouwen die graag heel veel hardlopen.


WAT ZIJN DE BEWEZEN VOORDELEN VAN KETO?

- Wanneer je in ketose komt, word je lichaam zeer efficiënt in het verbranden van lichaamsvet voor energie - Door de verwijdering van (eenvoudige) koolhydraten uit je voedingspatroon gaat je bloedsuikerspiegel minder snel pieken - Je insuline wordt beter gereguleerd door de zeer lage hoeveelheid koolhydraten - Hongerhormonen worden afgebroken en verzadigingshormonen worden aangemaakt. Je hebt minder snel honger.


TIPS VOOR HET SUCCESVOL TOEPASSEN VAN KETO

- Gooi alle koolhydraatrijke producten die je in huis hebt weg en koop vooral koolhydraatarme producten - Zorg ervoor dat je verantwoorde vetrijke bronnen in huis hebt: vlees, vis, noten, avocado - Eet veel groenten en eet gevarieerd - Doe eerst onderzoek naar de samenstelling van verschillende soorten voedingsgroepen en laat je inspireren door verschillende websites waar ketogene maaltijden worden gepromoot - Vergeet niet jouw energiebehoefte te berekenen. Het is niet de bedoeling dat je onbeperkt vetten gaat eten - Probeer de volume van jouw maaltijden zo hoog mogelijk te houden. Eet voldoende groenten die laag in calorieën zijn zodat je sneller vol zit - Drink genoeg water terwijl je aan het eten bent - Maak een dagmenu voor jezelf. En bij deze wil ik je ook graag helpen met tips als je mij mailt via info@thefray.nl


BELANGRIJK!

Het kan tot 7 dagen duren voordat je "in ketose" komt. Je kunt hierbij last krijgen van de zogenaamde ''keto-flu'': griep-achtige verschijnselen die een paar dagen tot weken duren. Dit is niet erg en gaat al gauw voorbij.