web02.jpg
  • Claudio Fray

Gezonde boodschappen voor een week

Ben jij zo iemand die eten gaat bestellen als er geen eten in huis is? Als je moe en hongerig van je werk komt heb je geen zin om nog eens uit huis te gaan om boodschappen te halen. En in de komende periode wordt het nog erger: als je een hele werkdag binnen hebt gehad wil je vaak uit vermoeidheid de deur niet meer uit.

Als je geen gezonde maaltijden of boodschappen hebt verval je gegarandeerd in oude gewoontes.


Daarom is het (vind ik) handig om gezonde boodschappen voor een week te halen. Althans, voor zo ver mogelijk! Verse producten kun je om de drie tot vier dagen halen.

Het heeft een aantal voordelen om vooruit te plannen met je boodschappen:

- Je gaat actief nadenken over wat je de komende dagen gaat eten.

- Je raakt minder snel in de verleiding om vaker ongezonde voeding te kopen.

- Je traint jezelf om geen troep in huis te halen.

- Je traint je gezin en huisgenoten om gezonder te eten.

- Je put je wilskracht niet uit en voorkomt teleurstellingen.

- Je wordt fitter en gezonder.

- Je geeft minder geld uit.

- Je gooit minder voedsel weg.

Zoveel voordelen… ik denk dat de boodschap wel helder is. Het is een gewoonte die je op vele vlakken ten goede komt.

Ik hoor je al denken: “Gezonde boodschappen voor een week.. wat moet ik dan halen?”

Het kan natuurlijk van alles zijn, maar ik denk dat het essentieel is om een aantal producten standaard in huis te hebben of iedere week te halen. Dan kun je namelijk altijd gerechten maken die bij je dieet passen.

Dit zijn de producten die ik aanraad om standaard in je kast te hebben, sommige wat meer dan anderen wanneer je een gezin* (met kinderen) hebt:

- Kikkererwten en bonen in blik

- Volkoren pasta*

- Zilvervliesrijst*

- Tomatensaus

- Kruiden: zout, peper, cayenne peper, kurkuma

- Ui

- Knoflook

- Groentebouillon

- (Zoete)Aardappelen*

- Gepofte rijst of quinoa ter vervanging van muesli*

- Blikjes tonijn*

- Zilvervliesui in pot

Deze producten kun je om de 3/4 dagen in huis halen:

- Diverse groenten, zoals paprika, courgette, aubergine, champignons, prei

- Eieren

- Magere (plantaardige) kwark

- Magere (plantaardige) yoghurt

- Magere (plantaardige) melk

- Hüttenkäse

- Tofu of Tempeh* ter vervanging van vlees, maar mag ook mager gehakt, kipfilet, zalmmootjes of tonijn zijn.

- Zalm

Het is een bescheiden lijst, maar deze kun je uiteraard aanvullen met alle producten van de recepten die je wilt maken in de week.

De kernboodschap is eigenlijk simpel:


Ga nadenken over wat je gedurende de week wil eten en ga gericht boodschappen halen. Haal daarnaast een aantal standaard gezonde producten die je kunt gebruiken om snacks of maaltijden te maken die gezond zijn. Zo haal je gezonde boodschappen voor een week zonder dat er wat wordt verspild en zonder dat jij in de verleiding raakt om troep te eten.

Dit vraagt van jou dat je twee keer per week bewust gaat nadenken over wat je de volgende dagen gaat eten. Daar heb ik ook tips voor:

  • Maak er een gewoonte van om twee momenten in de week een boodschappenlijst te maken, bijvoorbeeld zaterdag ochtend en maandag avond. Zo heb je heel de week door verse producten.

  • Ga op twee vaste momenten in de week die je uitkomen naar de supermarkt.

  • Je kunt ook boodschappen laten bezorgen via ah.nl, Picnic app of een andere online supermarkt.

  • Je kunt je verse groenten trouwens ook lekker bij de boer halen. En het vlees bij de slager. Dan ben je helemaal biologisch, bewust en verantwoord bezig!


Ga je deze tips toepassen? Ik ben benieuwd!