web02.jpg
  • Claudio Fray

BLOG: Zo werk ik: De Fray Fit Formule

Bijgewerkt: sep 25


“Okay vertel, we gaan alles doen wat je zegt. En we gaan ons er strak aan houden. Wat moeten we doen?” Zo begon het gesprek nadat een dame mij had ingeschakeld voor personal training. Ik moest lachen, dit is het antwoord waar ik altijd stiekem op hoop. Want dan kan ik de eerste les al meegeven:

De meeste klanten zijn teleurgesteld als ik dit zeg, maar je eerste les is: Drink tot aan de volgende afspraak 3 liter water per dag. That’s it. Niks anders.


“Heh? Alleen dat? Waar blijft mijn voedingsschema dan? Wat moet ik allemaal halen? En mijn boodschappenlijst?”


Een 1 op 1 traject richt ik helemaal in volgens mijn eigen formule die ik over de jaren heen heb geformuleerd:


DE FRAY FIT FORMULE


En jij hoopte dat ik mijn hele formule ging uitleggen, of niet? ;)

Ik ga je wel de basics uitleggen, maar voor de uitgebreide variant zal je even moeten wachten. Misschien komt er wat op papier…


Enfin, wat ik je wil meegeven is dat dit proces een cyclus kent. Ieder mens is anders maar daarbinnen heb je in grote lijnen dezelfde bewegingen. En ik kan je vertellen wat je moet doen, maar ik vind het nu even leuker om je te vertellen wat iedere klant meemaakt. In grote lijnen. De uitgebreide versie zal wel eens volgen.


In grote lijnen: (Tussenfasen laat ik er maar even uit, voor de echte kenners onder ons… het boekje NLP en gewoonteverandering volgen helpt niet echt. Ik doe het toch echt anders).


De “Fuck it, ik ga ervoor!” Fase.

(Grappig hè, alles met een F. Vond ik leuk!)

In deze fase bevind jij je als je gemotiveerd of geraakt bent. Je hebt je bedacht dat je iets graag wilt en je gaat er 100% voor. De nummer 1 fout die de meeste personal trainers maken is volle bak op dit enthousiasme ingaan. Waarom? Omdat deze motivatie kunstmatig en niet duurzaam is. Het komt van diep uit maar zit (vaak!) niet in de dagelijkse praktijk. En we weten het allemaal: gewoontes zijn krachtiger dan verlangens.


Tijdens deze fase ga ik stapsgewijs bepaalde gewoontes aanleren:

- 3 liter water drinken

- stoppen met troep eten

- meer dagelijkse beweging (fietsen, wandelen etc)

- Stoppen met alcohol

- en nog veel meer


Deze fase duurt vaak ongeveer 30 tot 180 dagen. Soms duurt het veel langer voordat bepaalde gewoontes aangeleerd zijn.

Maar één ding is zeker: je gaat altijd terugvallen. Maakt niet uit wie je bent. 100% van de mensen vallen 1 of meerdere keren (deels) terug. En dat is helemaal oké. Hierin gebruik ik NLP om veranderingen of weerstand op te sporen en veranderingen aan te brengen aan het denkpatroon. En eigenlijk ook een stuk dieper: in het bewustzijn en identiteit/karakter gaan we kijken waar er blokkades zijn. Vaak is dit het echte probleem. Gezond eten snapt iedereen, maar het uitvoeren ervan is ingewikkeld voor hele andere redenen.

De volgende fase is ook erg leuk.


De “Fijn, ik vind dit fraai!”

(Ha,ha, weer die F’s. Geniaal)

In deze fase zijn de gewoontes succesvol doorgevoerd en treden er hele andere soorten verbeteringen op.


Wat ik hier doe is erg uiteenlopend. Maar wat jij echt mee kunt nemen is dit:

In deze fase begint het echte leren. Hier ga jij dieper kijken naar jezelf, naar wat je belangrijk vindt en nestelen deze veranderingen zich veel dieper.


In deze fase leer je eigenlijk:

  • Wat is echt gezonde voeding en hoe je dit kunt toepassen in verschillende aspecten van je leven. Dit zijn dus de gekkies die gezond eten op vakantie. Waanzin!

  • Hoe werkt jouw lichaam echt. Je kunt organen aanwijzen en begrijpt waarom detoxen eigenlijk geen zin heeft, behalve onder bepaalde voorwaarden. Je leert ook luisteren naar je lichaam en de impact van ademhaling op je gezondheid en stress neem ik ook mee.

  • Wat vind je als mens belangrijk. Hierdoor ga je echt groeien. En écht heel hard.

  • Patronen en tekortkomingen. Je lelijkste kanten komen naar boven. Helemaal niet erg, daar schrik ik niet van. Maar het is nodig om deze te confronteren. Anders kun je niet vooruit.

  • Motivatie echt van binnenuit. Anders hou je dit nooit vol. Ik ga je met je diepste zelf confronteren. Dit is soms moeilijk, maar uiteindelijk erg aangenaam!

  • Suppletie en meesterschap in de basis. Voor de gekkies die veel groene blubber opdrinken om hun gezondheid te optimaliseren.

Deze fase kan tussen een paar weken tot een paar jaar duren. Ik maak vaker mee dat dames binnen 3 maanden compleet getransformeerd zijn en super energiek en lekker in hun vel zitten. Het einde van deze fase is gewoon onwijs mooi en fijn. Je voelt je echt herboren. De grootste fout die de meeste trainers maken is de klant overspoelen met informatie.


In deze fase zijn ook verleidingen het sterkst. Je zit diep in je leerproces en gewoontes gaan dieper slijten. Maar ook de verleidingen zijn groot om in terug te vallen, omdat je met je slechte gewoontes wordt geconfronteerd én je geneigd bent vast te houden aan het oude wat je kent.

De “Fantasie” fase

Als je aan deze fase toe komt dan gaat jouw kennis over je gezondheid weer een heel stuk verder. Je neemt giga grote beslissingen in je leven en gaat het écht anders doen. Het heet “fantasie” fase omdat je bij fase 1 bijna nooit verwacht dat je hier uitkomt of dat het voelt zoals het nu voelt. Daarom vertellen mensen altijd: “Toen ik …. geleden begon had ik nooit verwacht dat ik hier zou staan!”

Je gaat echt belangrijke keuzes maken.

Wat gaat er dan veranderen in deze fase?

- Vriendschappen veranderen

- Je gaat serieuze gesprekken voeren met je omgeving

- Misschien een carrière switch

- Verhuizen

- Scheiden

- Verliefd worden

Ik vind het mooi dat ik onderdeel mag zijn van deze fase. Maar dat komt niet bij iedere klant voor. Vaak word ik nog door oude klanten bericht met iets in de richting van “Hey Claudio, ik wilde zeggen dat ik nog 10 kg ben afgevallen en nu een kind ga krijgen! Plus mijn baan is echt geweldig en ik heb net een huis gekocht. Super!” Of iets in die richting.

Mega grote veranderingen. Hier worden de veranderingen in je leven zichtbaar.

En dit vult mij met de grootste trots en voldoening.

Maar misschien denk je nog steeds: “Leuk dat je het zo aanpakt, maar wat moet ik nou doen om fitter en energieker te worden?”


Bereid je voor om omver geblazen te worden. Het is echt zo simpel als dit:

  • Drink 3 liter water per dag. Dit is olie voor je motor en zorgt ervoor dat jouw lichaam alle processen kan ondersteunen.

  • Eet 90% van de tijd onbewerkte voeding. Onbewerkte voeding betekent zo min mogelijk pakjes en potjes en zoveel mogelijk voeding in hun natuurlijke vorm. Of weinig verwerkt.

  • Drink flink minder alcohol, het liefst 1 tot 2 glazen 1 tot 2 keer per week, maximaal. Dat je uit een bocht vliegt af en toe is niet erg. Maar hou dit op incidenteel in plaats van wekelijks (of zelfs maandelijks!).

  • Beweeg 30 minuten per dag in de vorm van wandelen of fietsen. In ieder geval bewegingen die je eigenlijk altijd hoort te doen.

  • Sport intensief 3 tot 6 keer per week. Laat je hartslag lekker hoog gaan zodat je stofwisseling wordt aangezet.

  • Slaap 7 tot 9 uur per nacht en let op goede slaapkwaliteit. Dan herstel je goed en verbrand je ook meer vet.

  • Werk aan stressmanagement. Doe bijvoorbeeld iets als mindfulness of meditatie, je gedachtes en doelen dagelijks opschrijven en praat met je vrienden over hoe het met je gaat.

  • Geniet van het leven. Eet af en toe iets slechts ;)

  • Omring je met mensen die je stimuleren om ook je doelen te behalen.

Klinkt simpel, toch deze FRAY FIT FORMULE?

Deel 2 volgt.