web02.jpg
  • Claudio Fray

DE ENERGIEBALANS: over calorieën, eiwitten, vetten en koolhydraten (en nog meer!)

De belangrijkste factor voor het verliezen van vetmassa, het opdoen van spiermassa, het hebben van energie en lekkerder in je vel gaan zitten is het hanteren van de juiste hoeveelheden calorieën. Calorieën geven aan hoeveel energie er in eten zit. Als je meer energie eet dan je lichaam verbruikt kom je aan. Je valt af op het moment dat je minder calorieën eet dan dat je verbruikt. En je gewicht blijft stabiel als de hoeveelheid calorieën die jij eet overeenkomt met de hoeveelheid energie die jij verbruikt.


Hier kunnen we lang of kort over zijn, maar in dit artikel wil ik je kort en bondig de nodige informatie geven die je nodig hebt om een overzicht te creëren op het gebied van voeding.



Er zijn verschillende manieren om je voedingbij te houden, waaronder een app of het hanteren van een aantal maaltijden per dag die aan een aantal voorwaarden voldoen. Je kunt aan apps denken zoals Lifesum, MyFitnessPal, Fatsecret of Virtuagym Food App.


Naast de calorieën bevat voeding ook nodige voedingsstoffen: eiwitten, vetten, koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen. Om kort en krachtig te zijn vat ik kort samen wat je precies moet weten rondom deze voedingsstoffen:


• Eiwitten — Eiwitten zorgen voor spieropbouw, hormoonhuishouding, het handhaven van je immuunsysteem en nog veel meer. Dit vind je vooral in noten, bonen, vlees, vis en zuivel. Tip: gebruik eens vaker plantaardig eiwit. Dit vind je in: tofu, tempeh, tahoe, bonen, peulen, soja(bonen), sojamelk, plantaardig zuivel en plantaardige eiwitpoeders.


• Vetten — Vetten hebben een belangrijke rol in hormoonhuishouding, het opbouwen van spieren, het opslaan van reservestoffen en andere voedingstoffen en dient ook als brandstof. Je hebt vetten echt nodig. Vrouwen hebben hier wat meer van nodig dan mannen vanwege hun hormoonhuishouding. Dit vind je vooral in noten, vlees, vis, olie en boter. Probeer echter zoveel mogelijk plantaardige vetten te eten, gezien deze vaak vooral een optimale samenstelling van vetten hebben.


• Koolhydraten — Koolhydraten zijn vaak de bulk van jouw voeding. Belangrijk als bouwsteen en de belangrijkste energiebron van jouw lichaam. Een aantal organen (brein en nieren vooral) hebben persé koolhydraten nodig voor energie. Dit vind je vooral in granen en fruit.


• Vezels — Vezels zijn niet-verteerbare koolhydraat-achtige stoffen die jou darmstelsel gezond houden. Dit vind je vooral in groenten en granen.


• Vitaminen en mineralen — Essentiële stoffen die jouw gezondheid waarborgen. Tekorten zorgen voor minder resultaat en achteruitgang in jouw gezondheid. Dit vind je vooral in groenten, fruit, bonen, noten en peulen.



De voorwaarden waaraan jouw voeding moeten voldoen voor een gezonde voedingspatroon zijn:

- Minimaal 250 gram groenten per dag. Het liefst meer

- Elke dag een beetje koolhydraten uit granen, brood of crackers

- Minimaal 3 liter water per dag. Mag ook uit thee of calorie arme dranken

- Vetten uit een verantwoorde bron halen (zie lijst)

- Er bestaan geen verboden producten. Zorg dat je “snacks” en zoetigheid beperkt tot een kleine portie en het liefst niet elke dag

- Kies voor magere vlees en vis

- Eet zo plantaardig mogelijk. Kies af en toe voor vegetarischof veganin plaats van vlees

- Eet (bijna) dagelijks (plantaardig) zuivel

Wanner je deze richtlijnen hanteert zul je merken dat je veel sneller gaat