beste-personal-trainer-in-amsterdam
  • Claudio Fray

Wat zijn calorieën? De energiebalans simpel uitgelegd

Heb jij wel eens van calorieën gehoord? De kans is groot dat je er al eerder van hebt gehoord en ongeveer weet wat het is. Maar toch krijg ik vaak de vraag "Wat moet ik doen om af te vallen?" En dat snap ik helemaal. Andere vragen waar jij misschien ook rondloopt:

- Hoeveel calorieën heb ik nodig?

- Wat moet ik eten om af te vallen of bij te komen? - Wat zijn de beste maaltijden om af te vallen?

- Hoeveel eiwitten moet ik eten en waar zit het in?

Zo zijn er een hele lijst aan vragen die volgen op het moment dat je gaat nadenken over wat calorieën zijn.

Wat zijn calorieën?

Het is eigenlijk simpel; de belangrijkste factor voor het verliezen van vetmassa, het opdoen van spiermassa, het hebben van energie en lekkerder in je vel gaan zitten is het hanteren van de juiste hoeveelheden calorieën. Calorieën geven aan hoeveel energie er in eten zit. Eten is letterlijk brandstof voor je lichaam, daar zit dus alle energie in opgeslagen die jij nodig hebt op een dag.

Als je meer energie eet dan je lichaam verbruikt kom je aan. Je valt af op het moment dat je minder calorieën eet dan dat je verbruikt. En je gewicht blijft stabiel als de hoeveelheid calorieën die jij eet overeenkomt met de hoeveelheid energie die jij verbruikt.


Ook voor jouw energiepeil is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Als je op een dag heel veel of juist erg weinig eet, krijg je vaak een vermoeid gevoel. Denk aan de bekende suikerdip of juist wanneer je het gevoel hebt "leeg" te zijn. Hoeveel calorieën jij eet en waar je dit precies vandaan haalt hebben dus ook invloed op hoe jij op een dag


Hoe hou je calorieën bij?

Een van de beste manieren om te begrijpen wat calorieën zijn en hoe dit jouw lichaam beïnvloedt, is door dit bij te houden met een app. Je kunt aan apps denken zoals Lifesum, MyFitnessPal, Fatsecret of Virtuagym Food App. Als personal trainer vind ik zelf dat je nooit helemaal afhankelijk moet worden van dit soort apps. Het is slechts een methode om inzicht te krijgen op het gebied van voeding en leren betere keuzes te maken.


Een van de leukste en meest inspirerende uitlegvideo's hierover vind ik zelf Optima Vita . Zij heeft ook ontzettend veel leerzame en inspirerende uitleg over dit onderwerp en allerlei andere onderwerpen op het gebied van voeding en lifestyle in het algemeen.


De macronutriënten

En nu denk je: alles leuk en aardig, maar wat moet ik dan met eiwitten, vetten, koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen? Er is natuurlijk zóveel meer te vertellen over voeding dan alleen maar de calorieën.

Naast de calorieën bevat voeding ook nodige voedingsstoffen: eiwitten, vetten, koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen. Om kort en krachtig te zijn vat ik kort samen wat je precies moet weten rondom deze voedingsstoffen:


• Eiwitten — Eiwitten zorgen voor spieropbouw, hormoonhuishouding, het handhaven van je immuunsysteem en nog veel meer. Dit vind je vooral in noten, bonen, vlees, vis en zuivel. Tip: gebruik eens vaker plantaardig eiwit. Dit vind je in: tofu, tempeh, tahoe, bonen, peulen, soja(bonen), sojamelk, plantaardig zuivel en plantaardige eiwitpoeders.


• Vetten — Vetten hebben een belangrijke rol in hormoonhuishouding, het opbouwen van spieren, het opslaan van reservestoffen en andere voedingstoffen en dient ook als brandstof. Je hebt vetten echt nodig. Vrouwen hebben hier wat meer van nodig dan mannen vanwege hun hormoonhuishouding. Dit vind je vooral in noten, vlees, vis, olie en boter. Probeer echter zoveel mogelijk plantaardige vetten te eten, gezien deze vaak vooral een optimale samenstelling van vetten hebben.


• Koolhydraten — Koolhydraten zijn vaak de bulk van jouw voeding. Belangrijk als bouwsteen en de belangrijkste energiebron van jouw lichaam. Een aantal organen (brein en nieren vooral) hebben per se koolhydraten nodig voor energie. Dit vind je vooral in granen en fruit.


• Vezels — Vezels zijn niet-verteerbare koolhydraat-achtige stoffen die jou darmstelsel gezond houden. Dit vind je vooral in groenten en granen.


• Vitaminen en mineralen — Essentiële stoffen die jouw gezondheid waarborgen en eigenlijk een hele hoop functies in jouw lichaam ondersteunen. Een van de meest onderschatte onderdelen voeding wat mij betreft! Vitaminen en mineralen zorgen bijvoorbeeld dat al jouw organen optimaal werken en helpen jouw stofwisseling en hormoonstelsel om te kunnen blijven draaien. Ook je afweersysteem en je spieren hebben verschillende stoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren.


Tekorten zorgen voor minder resultaat en achteruitgang in jouw gezondheid. Dit vind je vooral in groenten, fruit, bonen, onbewerkte voeding, noten en peulen.


Hoe dank ook, het is duidelijk dat calorieën een van de meest belangrijke onderdelen zijn van jouw voeding. Wees echter wel bewust van de andere onderdelen en neem die ook mee wanneer je bezig bent met afvallen of aankomen.


Als je ideeën hebt nodig voor goede en passende maaltijden kun je een van de receptenboeken downloaden die hier op de website staan.

Het nadeel van de energiebalans is dat er dus geen rekening wordt gehouden met de rest van jouw voedingspatroon en lifestyle. Wanneer je naar calorieën kijkt wil je je dus niet blindstaren op enkel dit onderdeel.


Denk daarom ook aan:

- Minimaal 250 gram groenten per dag. Het liefst meer

- Minimaal 3 liter water per dag. Mag ook uit thee of caloriearme dranken

- Er bestaan geen verboden producten. Zorg dat je “snacks” en zoetigheid beperkt tot een kleine portie en het liefst niet elke dag

- Eet zo plantaardig mogelijk. Kies af en toe voor vegetarisch of vegan in plaats van vlees

- Let op 7 tot 9 uur kwalitatief goede slaap


Wanneer je aan de slag gaat met bovenstaande adviezen zul je merken dat het proces veel sneller gaat dan wanneer je alleen gaat focussen op de calorieën.


Wat ga jij nu in je voeding veranderen?

79 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven