beste-personal-trainer-in-amsterdam
  • Claudio Fray

Buikvet verbranden met deze 22 Tips!

Als je dit hebt aangeklikt is de kans groot dat jij graag van wat buikvet af wil. Ik heb goed nieuws en slecht nieuws voor je rondom buikvet verbranden.


Het slechte nieuws eerst, dan zijn we er maar vanaf he. Je kunt niet écht specifiek je buikvet weg krijgen met een magische oplossing, een snelle kuur of een bepaalde buikspieroefening. Dat zijn nog altijd fabels van mensen die een product willen verkopen of de hoop van de kijker die hoopt het gouden ei te vinden op het gebied van buikvet weg krijgen.


Het goede nieuws is dat er dus veel manier zijn om indirect je buikvet aan te pakken en dus strakker in je vel te zitten. Door dit te doen ben je dus eigenlijk wel redelijk direct bezig met buikvet verbranden. Alleen moet je het wel willen zien en begrijpen dat dit de oplossingen zijn die je nodig hebt.



Ik deel hier 22 tips om ervoor te zorgen dat jij buikvet gaat verbranden. De reden waarom het er zoveel zijn is omdat ik je bewust wil maken hoe bewerkelijk je lichaam is en hoeveel factoren buikvet verbranden kunnen beïnvloeden. Dan zul je je niet meer frustreren over die ene tip die je wel of niet lukt. Nou, hier zijn ze!


1. Buikvet is niet anders dan andere vet, dus hij gaat op precies dezelfde manier weg.

2. Buikvet krijg je alleen weg als je heel je levensstijl aanpast.

3. Dagelijkse beweging.

4. Neem de tijd voor een goede lunch.

5. Ga het gesprek aan met je vrienden

6. Integreer beweging in je werk.

7. Verlaag je stress

8. Ga met je familie en vrienden bewegen

9. Gooi de meeste ongezonde voeding uit huis

10. Doe gezonde boodschappen.

11. Ga thuis of buiten sporten

12. Daag jezelf uit en hou dit bij

13. Laat het los en focus je op het gehele proces.

14. Drink 3 liter water per dag.

15. Eet minder koolhydraten

16. Eet meer eiwitten.

17. Eet meer gezonde vetten.

18. Slaap 7 tot 9 uur per nacht.

19. Een aantal supplementen helpen.

20. Let op je ademhaling

21. Haat je buik niet

22. Werk aan je zelfliefde


1. Buikvet is niet anders dan andere vet, dus hij gaat op precies dezelfde manier weg.

Surprise surprise, het vet waarvan veel mensen denken dat het hardnekkig is om weg te krijgen is dus totaal niet anders dan al het andere vet in je lichaam. Hoe krijg je dit dus weg? Door hetzelfde te doen wat jij voor de rest van het vet in je lijf doet: afvallen.

Je lichaam heeft een mechanisme ontwikkeld waarbij hij vet opslaat waar hij vindt dat het goed is. Bij sommige mensen is het je buik, anderen juist je heupen en bij een aantal mensen die het niet zo goed hebben rondom je organen. Dat laatste kun je merken aan een bolle buik, met name de bovenkant van je buik. Dit is gevaarlijk, dus hier wil je snel actie op nemen. Dit is namelijk een groot risico voor allerlei ziektes en aandoeningen.

Dat terzijde, buikvet verbranden gaat altijd gepaard met afvallen van vet in heel je lichaam. Dat doe je dus door je calorie inname geleidelijk te verlagen tot je merkt dat je gewicht afneemt of je kleding wat ruimer gaat zitten. De details bespaar ik je voor nu, daar zal ik wat anders over schrijven of opnemen.

2. Buikvet krijg je alleen weg als je heel je levensstijl aanpast.

Ik hoor nog te vaak van mensen dat ze hun buikvet weg willen krijgen door alleen een sapkuur of een 90 dagen challenge te doen. Ik vind het zuur om dit te vertellen, maar er is geen makkelijke manier om aan je doelen te werken. Je zal er toch echt best wat moeite voor moeten doen.


Je levensstijl aanpassen betekent letterlijk heel kritisch kijken naar de manier waarop je leeft en alle domeinen even nalopen: ben ik op dit vlak goed bezig wat betreft mijn gezondheid? In de volgende tips leg ik je uit welke onderdelen dat zijn.


3. Dagelijkse beweging.

Ben jij iemand die alles met de auto doet? Grote kans dat je niet genoeg stappen op een dag zet. Wist je bijvoorbeeld dat als je een uur per dag wandelt je al meer dan 300 calorieën extra verbrandt? En dat het ook nog eens weinig moeite kost, en je dus andere dingen kunt doen terwijl je wandelt? Denk aan socialisen, podcasts luisteren, muziek, luisterboeken of ouderwets gewoon om je heen kijken en genieten van wat je ziet. Dit is de meest onderschatte tip als we het hebben over buikvet verbranden of afvallen in het algemeen. Het is trouwens ook heeeeel goed voor je brein. Zo is er onderzoek gedaan naar wat het voor je doet en heb ik dit ook hier verder toegelicht.


4. Neem de tijd voor een goede lunch.

Vlug een boterham vanuit je bureau? Grote kans dat je én niet genoeg beweegt, én extra stresst én ook nog eens slecht eet. Neem de tijd voor een goede lunchpauze en eet iets anders dan een boterham. Maar wat dan? Dat kun je vinden in mijn blog over gezonde lunch recepten.

Wat ik vaak doe is voldoende de dag ervoor koken en dit ook als middag eten eten de volgende dag. Maar dan een iets kleinere portie of met wat extra groenten. Het hoeft ook niet heel moeilijk te zijn. Ik gebruik de oven en magnetron zodat ik er zo min mogelijk tijd kwijt aan ben. Buikvet verbranden gaat om slimme aanpassingen doorvoeren. Soms is het zo makkelijk als dat!



5. Ga het gesprek aan met je vrienden

Oei, dit is voor veel mensen een lastige. Slechte vrienden en een slechte omgeving maakt je dik en zit in de weg van afvallen en buikvet verbranden. Echt? Ja echt!

Toen ik begon met fitness in 2013, had ik nog veel vrienden waar ik mee ging stappen. Of gewoon bij elkaar eten. En dan werd er flink gegeten en gedronken. Dat was voor ons "normaal". Toen ik besloot het anders te willen doen werd het knap lastig omdat zij gewoon door gingen met het ongezond eten en drinken. Ik ging het gesprek aan "mij gezonder te willen voelen en lekker in mijn vel te willen zitten" en dat werd gelukkig op termijn goed ontvangen. Sommige vrienden groeien dan uit elkaar en sommige vinden juist een weg. Hoe dan ook, dit is een flinke bottleneck.


6. Integreer beweging in je werk.

Het voordeel van de moderne wereld is dat we veel kunnen maken en uitproberen. Als je aan het videobellen bent, kan dat vaak ook op je mobiel terwijl je een klein rondje loopt. Soms volg ik een vergadering waar ik niet actief hoef te praten maar wel goed luisteren. Dan kies ik ervoor om lekker een rondje te gaan wandelen buiten terwijl ik luister. Wel met goede oortjes in. Of ga bijvoorbeeld tussen het werken door wat squats doen en kleine oefeningen doen. Spring 10 keer. Doe iets!


7. Verlaag je stress

Een van de manieren om je stress direct te verlagen is door te mediteren. En het is ook nog eens goedkoop, kost niet heel veel tijd en werkt héél goed. En ik hoor je al zeggen "Ja maar Claudio ik ben een nuchter mens, ik doe dat soort dingen niet." Snap ik. Probeer het toch, geloof mij het heeft mijn leven echt veranderd.


Wat ik graag doe is bijvoorbeeld de onderstaande muziek afspelen terwijl ik rustig zit en focus op mijn ademhaling en hoe ik mij voel. Daar later meer over. Maar probeer dit muziekje te luisteren met je ogen dicht gedurende 10 minuten en focus je op "niks denken en gewoon ademen".


Je wordt bijna slaperig van de ontspanning. Zo fijn is het!


8. Ga met je familie en vrienden bewegen

Ik nodig vaak mijn vrienden om iets actiefs te gaan doen. Bijvoorbeeld wandelen of een balspel in het park. Soms spreek ik zelfs met vrienden af om een rondje te fietsen of buiten sport te doen. En dat is leuk voor hun, want zij kunnen dan "met iemand iets sportiefs" doen. En het voordeel voor mij: ik voed mijn omgeving op dat ze gezonde dingen mogen doen. Komt mij erg goed uit! En helpt bij het verbranden van je buikvet ;) Ja dit zijn echt de dingen die het verschil maken. Niet die ene sapkuur.


9. Gooi de meeste ongezonde voeding uit huis

Deze is simpel. Wat ik toen in 2013 deed was met een vuilniszak door de keuken lopen en alle troep weggooien. Zo hoefde ik niet "te wachten tot het op was" ofwel tot de volgende frustrerende moment. Tegenwoordig haal ik beperkt ongezonde voeding in huis en geniet ik er heel bewust van. Kan ik je aanraden. Voelt echt goed. Alsof jij eindelijk de baas bent over wat jij wel en niet mag eten.


10. Doe gezonde boodschappen.

In mijn blog over gezonde boodschappen leg ik uit hoe je dan precies te werk moet gaan. Je kunt dit volgen of mijn receptenboeken downloaden. En geloof het of niet.. dit is waar de meeste mensen de mist in gaan. Als jij niet bezig bent met genieten van je maaltijden en echte maaltijden maken is de kans groot dat het niet lukt om die stugge buikvet te verbranden of in gewicht af te vallen. Het gaat hand in hand samen.


11. Ga thuis of buiten sporten

En ik help je er ook nog eens graag bij! Hier deel ik een training die jij kunt volgen als je mijn programma gaat volgen. Ik heb ook een blog geschreven met 3 video's die jij nu al kunt volgen om aan de slag te gaan.

Veel mensen vragen dan al gelijk "Ja maar Claudio hoeveel en hoe vaak?" Daar is niet echt een goed antwoord op. Het hangt heel erg af van wat jij kan en hoe jouw lichaam herstelt. MAAR. In de basis wil jij zeker drie tot vijf keer per week een half uur intensief sporten om resultaat te zien in je lijf maar ook in je gezondheid. Probeer het eens!


12. Daag jezelf uit en hou dit bij

Als we het hebben over sport, zijn veel mensen óf te ruig óf te voorzichtig. Durf eens flink te gaan zweten en verzuring te gaan voelen maar hou je hoofd er ook echt bij. In het begin kan het handig zijn om bij te houden hoeveel en hoe vaak je bepaalde oefeningen kunt doen. Als dit niet jouw stijl is, het gaat erom dat jij aan de slag gaat met iedere keer een tandje bij doen.


13. Laat het los en focus je op het gehele proces.

De grootste fout die jij kunt maken op lange termijn is obsessief bezig zijn met het hele "buikvet verbranden" verhaal. Laat het los. Het klinkt heel tegenstrijdig, echter is dit wel hoe het werkt. Hoe meer jij je erop gaat focussen hoe intensiever de negatieve gevoelens worden en hoe zwaarder je terug valt. Focus dus eerder op het gehele proces, de lifestyle en hoe jij je dagelijks wil voelen. Toen ik dit ben gaan doen was ik een stuk sneller fit en luktte alles een stuk beter. En ik zie dit ook terug bij mijn klanten.


14. Drink 3 liter water per dag.

Voor veel mensen een vergeten tip, maar water drinken is enorm belangrijk in het proces van afvallen. Als je voldoende drinkt zit je lichaam sneller vol en kun je je gezondheid ook ondersteunen. Bovendien is water letterlijk nodig om je voeding beter te kunnen verteren en daarmee ondersteun je je lichaam ook om sneller vet te verbranden.


15. Eet minder koolhydraten

Suiker is de boosdoener. Althans, dat is wat de moderne fitgirls willen dat jij gelooft. Ja, daar zit wel een kern van waarheid in. Te veel is slecht voor je. Maar zoals alles waat "te veel" voor staat.. moet je dus niet doen.

Wat je beter kunt doen is het focussen op wat minder koolhydraten eten in zijn algemeenheid. En dan gaat het niet enkel om "suiker" maar ook om producten zoals brood, aardappelen, pasta, fruitsap, repen en suikervrije muesli. Want daar zit allemaal koolhydraten in.

Koolhydraten zijn niet slecht voor je, maar je kunt beter meer voeding eten met eiwitten en gezonde vetten omdat je lichaam daar vaak beter op gaat. Besef ook dat dit advies niet geldt als je een gevorderde sporter bent of aan bepaalde sport doet (zoals gewichtheffen of marathon lopen). Dit is dus echt "voor de gewone mens" bedoeld. Die niet tot vrij sportief is.

In mijn blog over calorieen leg ik uit hoe het precies werkt met de verschillende voedingsstoffen en wat daar achter zit qua calorieën. Dan heb je wellicht net iets meer backgrond info.

Eet in ieder geval minder taart en lekkere dingen. Ik ben echt voorstander van "eet af en toe taart voor een sixpack". Het gaat om balans. Dat je wel snapt dat je 80 tot 90% van de tijd gezond en met flink minder koolhydraten eet.


16. Eet meer eiwitten.

Eiwitten hebben als functie om je spieren te voeden en je organen te voorzien van de nodige bouwstoffen. Wat het ook doet is ervoor zorgen dat je sneller vol zit en laat je lichaam harder werken om dit te verteren. Hierdoor gaat je lichaam automatisch minder eten. Dat gebeurt als je dus vol zit. In mijn receptenboek deel ik recepten met relatief veel eiwitten. Maar denk ook aan:

  • Kwark

  • Vega vervangers

  • Vlees

  • Kip en gevogelte

  • Bonen en peulvruchten

  • Noten (maar beperkt! Vanwege de hoge aantal calorieen)

  • Plantaardige zuivel

  • Groenten zoals broccoli en spruitjes


17. Eet meer gezonde vetten.

Gezonde vetten eten om af te vallen. Voor veel mensen een mysterie ;-) Bekijk het zo: je lichaam heeft vet nodig om belangrijke processen te onderhouden. Vooral bij vrouwen is dit super belangrijk! Als jij niet voldoende gezonde vetten binnenkrijgt, raakt je hormoonstelsel verward en gebeurt er uberhaupt vrij weinig meer. Als je te laag in vetten zit met je voeding dan is de kans heel groot dat je flinke moeheid krijgt, hoofdpijn, neerslachtigheid en mogelijk zelfs het uitblijven van je menstruatie. In combinatie met stress en je drukmaken over of je nou je buikvet of niet kunt weg krijgen... houdt geen vrouw vol!

Focus je dus eerder op het gezond eten en het voeden van je lichaam met liefde. Zodat je ook nog eens gelukkig en vitaal door het leven gaat.


18. Slaap 7 tot 9 uur per nacht.

Slapen is de manier waarop jouw lichaam hormonaal op de reset knop drukt. Je lichaam moet herstellen van de prikkels en gebeurtenissen van de dag ervoor en gebruikt deze waardevolle tijd om je spieren op te bouwen en energie in je lichaam "te verplaatsen". Daarom ben je in de ochtend vaak net wat strakker. Naast het feit dat je natuurlijk een lange tijd niets hebt gegeten en gedronken.

Mensen die niet voldoende slapen zijn statistisch gezien ook dikker. Dat is simpel te verklaren als je eerder genoemde alinea erbij pakt. Wanneer je niet voldoende slaapt zul je ook last hebben van je hormonen. Je stresshormoon stijgt en je hongerhormoon ook. Dat is een lastige combinatie. Door de stress herstel je minder en door de hongerhormoon wil je juist veel gaan eten. En dan eet je dus meer terwijl je lichaam dat niet optimaal kan verwerken. Het resultaat is dat je relatief veel spiermassa verliest en vet niet zo makkelijk weg krijgt. Buikvet verbranden doe je dus ook door goed te slapen en rust te nemen.


19. Een aantal supplementen helpen.

En het is niet wat jij denkt. Wist je dat 40% van de Nederlanders voedingsstoffen tekort hebben? En dat dit dus niets te maken heeft met gewicht? Veel mensen lopen rond met een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen omdat onze voeding flink wordt uitgedund en we niet voldoende groentes eten. Tip hiervoor is om een goede multivitamine aan te schaffen en mogelijk ook andere supplementen.

In mijn webshop vind je een aantal producten die kunnen helpen bij jouw proces. En ook de QTrim helpt bij het blokkeren van koolhydraten en je stofwisseling wat versnellen. Maar het is dus een hulpmiddel die helpt. Dit is het minst belangrijke tip, maar grote impact als je de rest ook op orde hebt.



20. Let op je ademhaling

De kracht van ademhaling. Wie heeft anno 2021 nog niet gehoord van Wim Hofman? Iets met ijsbad en ademhaling hoor ik je al denken. Maar daar zit dus heel veel achter. Een goede ademhaling zorgt voor het herstellen van je hormoonbalans, een betere immuunrespons en minder stress. En ja ja.. uit eindelijk minder buikvet. Het gaat erom dat je in ieder geval in het dagelijks leven dieper ademt en meer vanuit je buik. En bewust connectie maakt met de rest van je lichaam.

De Wim Hofman methode gaat een stuk verder. Hieronder zie je een voorbeeld van zo een ademhaling en hoe jij dit vanuit je huis kunt doen.



21. Haat je buik niet

Het klinkt te wollig en voor de hand liggend voor woorden, maar dames ik heb dit ook zo intens mogen ervaren. Toen ik mijn lichaam en mijn buik ben gaan omarmen, zag ik ineens de veranderingen die ik wilde zien. Ik liet het meer los en ging echt werken aan een betere relatie met mijn buik.


22. Werk aan je zelfliefde

Dit sluit enorm aan op de vorige tip. Eigenlijk is het geheim achter buikvet

verbranden dat je meer van jezelf als geheel moet gaan houden. Met of zonder blubber. Dan lukt het ook een stuk makkelijker om bewust te kiezen om diverse punten te veranderen. Een leuke tip hiervoor is.. ga dagelijks naakt voor de spiegel staan en realiseer je hoe mooi en sexy je bent. Want ieder mens is mooi en sexy, op het moment dat je dat beslist. En als je een paar kilootjes of wat blubber minder wil hebben: het voegt toe en is nooit een voorwaarde om jezelf liefde te geven. En ps: laat geen enkele man of vrouw je wijs maken dat je "te dik" of "te ..." bent. Jij bent sexy en mooi wanneer jij vindt dat je dat bent. En mannen of vrouwen.. wees niet z'n klootzak als "het" niet jouw voorkeur is.


Als je niet alle domeinen aanpakt zal je waarschijnlijk niet het resultaat behalen die je graag wil. Wat was voor jou de grootste eye opener uit deze blog?

Pas deze geheimen toe en laat het mij maar weten of je verschil ziet! Je kunt ook aan de slag gaan met mijn 10 dagen challenge om een begin te maken aan jouw gezonde lifestyle en om een flinke start te maken met buikvet verbranden. Natuurlijk ook je geluk, energie en vitaliteit!


- Claudio Fray Online Personal Trainer voor Vrouwen. Hallo lezer! Leuk dat je (weer) mijn blog hebt gelezen. Ik schrijf en praat graag over hoe jij gezonder kunt gaan leven en jouw doelen bereikt. En ook gelukkiger kunt worden.


En waarom specifiek vrouwen? Omdat het lichaam van een vrouw anders werkt dan die van een man. En ik zie dat er hier te weinig goede informatie en handvaten over gedeeld wordt.


Bij mij draait het veel meer om hoe jij je voelt en pas op de tweede plek hoe je eruit ziet en de kilo's. Neem een kijkje bij de pagina over mijn online programma's!

608 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven