web02.jpg
  • Claudio Fray

Ik ging 7 dagen verantwoord detoxen...

Bijgewerkt: okt 18



Is het doen van een detox de snelste manier om naar je resultaat te komen? IS het absoluut noodzakelijk om je lichaam te ontgiften? Nee en nee. Maar ik kan je zeker vertellen dat af en toe detoxen heel goed voor je kan zijn. Ik heb het zelf 7 dagen gedaan om te kunnen vertellen wat er nou precies gebeurd. Ik heb het wel op mijn eigen manier gedaan, dus let hier op mijn visie van verantwoord detoxen als ervaren personal trainer.


Als professional heb ik vaker in mijn carrière anderen moeten informeren over de mooie en donkere kanten van detoxen. Het is iets wat ik vaak afraad, omdat er gewoon weinig goede begeleiding aan te pas komt.


Detoxen is niet iets wat je zomaar wilt doen om snel resultaat te halen.


Je kunt naar mijn mening op twee manieren detoxen:

1. Om even snel je lijf te resetten en resultaat te behalen, omdat je gefrustreerd en gehaast bent.

2. Om jezelf uit te dagen weer de focus op jezelf te leggen en een bepaalde periode intensief bezig zijn met je fysieke en mentale gezondheid.


Als je onder categorie 2 valt dan is een periode van detoxen wellicht wat voor jou. Ik leg je even in het kort uit wat ik de afgelopen 7 dagen heb gedaan en waarom. En ik vertel je ook graag mijn ervaring met verschillende onderdelen, het was niet altijd makkelijk!


Geen (toegevoegde) suikers.

Een hoge hoeveelheid suiker in je voedingspatroon verstoort je hormoonbalans en je humeur. Door de vele pieken insuline en glucagon word je moe en sloom. Tijdens het detoxen is het belangrijk om juist heel veel energie te ervaren. Het voelt geweldig om geen crash te hebben, maar eerlijk is eerlijk: toen ik op dag 2 een stuk taart tegenkwam moest ik mezelf wel weer even herinneren dat ik met deze detox bezig was. Dat neem ik mee naar mijn dagelijks leven!


Geen (toegevoegd) zout.

Hoge hoeveelheden zout zijn slecht voor je bloeddruk en vaatstelsel. Bovendien zijn producten met veel toegevoegd zout vaak ook enorm ongezond. Als ik naar mijn familie kijk komen er veel hersenbloedingen en hartinfarcten voor. Ik wil dit niet. Ik wil persoonlijk gezond en vitaal blijven. Dat heeft me wel doen denken, toen ik na een paar dagen een enorme craving had naar hartige snacks.


Geen alcohol.

Alcohol is hier geen boosdoener als je maar 1 glaasje neemt, maar het vertroebelt je geest. Helderheid van geest is tijdens deze detox belangrijk. Ik realiseer me zelf dat ik stapsgewijs toch iedere keer meer alcohol ging gebruiken. En dat vind ik steeds achteraf niet leuk. Dus hier grip op krijgen was voor mij weer heel belangrijk.


Geen zuivel.

Zuivel staat al een tijd onder vuur in de media. Het is mijn conclusie na een week goed onderzoek doen dat zuivel niet goed voor je is. Niet alleen bevat melk vaak nog pus cellen en andere ongewenste onderdelen, het eiwit caseïne is gelinkt aan een verhoogde kans op kanker. Het voelt ook niet meer goed om zoveel zuivel te nemen als je kijkt hoe deze industrie in elkaar zit. Voor mij is dit een signaal dat minderen met zuivel eigenlijk een noodzaak is. Ik wil het gewoon niet meer.


Geen tarwe.

Tarwe is eigenlijk licht irriterend voor je darmwand en veroorzaakt hierdoor continue verstoring in je lichaam. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik dacht persoonlijk dat dit onzin was, hoe kan tarwe, zo’n basisproduct, dit veroorzaken? En toch merk ik na 7 dagen detoxen dat mijn lichaam heel anders reageert. Mijn buik is een stuk platter en mijn ontlasting is radicaal veranderd. Dat is natuurlijk een combinatie van, maar ik weet het omdat ik dit ook eens eerder heb gehad met een periode zonder tarwe. Ik neem dit mee naar mijn dagelijkse leven.


Geen koffie.

Cafeïne werkt verslavend, dat weten we allemaal. Door dit te schrappen ben je weer even bewust van je afhankelijkheid en ben je uit jezelf alert en energiek. Ik merk zelf dat ik minder opgejaagd ben en in een rustigere flow zit gedurende de dag.


Zo min mogelijk bewerkte producten.

Bewerkte producten verliezen vaak voedingswaarden. En dat is zonde! Je wil producten die boordevol goede voedingsstoffen zitten en die goed voor je zijn. Voor mij voelt het persoonlijk iedere keer alsof mijn lichaam en mijn darmen blij zijn dat ik een super gezonde en verantwoorde maaltijd neem.


Tussen 12:30 en 21:30 eten.

Dit heet intermittent fasting. Door minder uren te eten op een dag is je lichaam voor een langere tijd in een staat van vasten. Dit activeert meerdere hormonen en genezing in je lichaam. Bovendien ben je ook scherp in de ochtend omdat je nog geen insulinepiek hebt gekregen. Voor mij was dit echt wennen in het begin. Ik kreeg enorm veel trek maar vanaf dag 3 was het echt heel fijn werken in de ochtend.


Dagelijks 3 liter water en veel groene thee.

Groene thee activeert het genezingsproces in je lichaam en ondersteunt de vetverbranding. Ik dronk wel 10 kopjes thee per dag en moest eigenlijk amper water drinken. 10 kopjes is al gauw 3 liter ;) En het voelde eerlijk gezegd super goed om iedere keer van dat warme goedje te genieten.


Iedere ochtend 20 minuten mediteren en schrijven.

Ik heb het hiervoor al benoemd — mijn doel met detoxen is niet persé heel snel resultaat. Ook al is dit mooi meegenomen het gaat erom dat je een periode wat intensiever met jezelf bezig bent. Dat je de focus durft terug te pakken en jezelf dit gunt. Het heeft voor mij echt een verandering teweeg gebracht. Ik ging schrijven over wat mij dwars zat, waar ik stond en waar ik naar toe moest. Het gaf mij focus en deed mij rustiger reageren gedurende de dag. Ik voelde mij meer zen en tegelijkertijd jaagde het mij een beetje op omdat ik wist dat ik veel te doen had. Helemaal niet mis. Dit neem ik absoluut mee naar de rest van mijn leven.


Iedere avond 5 minuten mediteren en schrijven.

Je dag afsluiten met intenties voor de volgende dag. Wie doet dat eigenlijk? Echt reflecteren op de dag en vooruit kijken naar de volgende dag? En dan doel ik niet op het praktische, maar juist op wat jij wil en wat jij hebt ervaren en gevoeld. Ik kon zoveel rustiger slapen en ik kon zoveel helderder zien waar ik dingen anders moest doen.


Dagmenu.

Dit ga ik niet verklappen, maar ik zou je zeker willen laten ervaren hoe zo’n detox week voor je kan zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit het liefst een week ergens op een eiland had willen doen. Veel sporten, mediteren, ontspanning en met een groep toffe mensen in verbinding staan met jezelf. Dat zou toch eens een goed idee zijn!


Mijn resultaten


Ik begon de detoxweek met 96kg. Toen ik op dag 7 op de weegschaal ben gaan staan, was dat nog maar 92,4kg. Ik heb gemiddeld 2300 calorieën gegeten bij een verbruik van ruim 3600 calorieën per dag (vooral door mijn werk verbruik ik veel). Ik sliep dagelijks gemiddeld 7 uur en voel mij einde van de week fysiek een stuk aangenamer. Mentaal voel ik mij ontspannen en gemotiveerd. Het is duidelijk dat de focus op mijn gezondheid een stuk groter is geworden. Ik voel mijn buik nog fijner en hij is nóg minder opgeblazen. Ik zie de lijnen van mijn buikspieren en ik voel aan mijn ondergoed dat er wat gewicht af is, in de positieve zin. Mijn lichaam voelt sterker, stabieler en gezonder. Ook mijn huid straalt en ik geloof dat ik dit echt nog een weekje doe.


Hoe vind je dit klinken? Zou jij ook zo’n detox willen doen? Laat het mij dan vooral even weten, ik zou dit namelijk heel graag over een paar weken met een groep gemotiveerde mensen samen willen doen. Bij interesse stuur een mail naar info@thefray.nl. Let's do this!