beste-personal-trainer-in-amsterdam
  • Claudio Fray

Afvallen, fit en hoge focus met wandelen. 5 tips!

Bijgewerkt: mrt 3

Wandelen is iets voor oude omaatjes, dacht ik tot een tijd geleden. Maar sinds het begin van de lockdown worden we allemaal massaal gedwongen om te gaan wandelen. En eerlijk is eerlijk... ik vind het eigenlijk wel heel fijn! Het is inmiddels meer dan bekend: wandelen is goed voor je brein én je gezondheid in het algemeen. Wandelen is een hele fijne en laagdrempelige manier om het afvallen een boost te geven, fitter te worden en beter te kunnen focussen.

Maar niet alleen dat... door actief te zijn in de vorm van wandelen en niet afgeleid te zijn door je smartphone kom je tot rust. Je brein komt letterlijk op gang waardoor je creativiteit en sociale vermogen weer tot leven komen. Tijdens het wandelen kom je in de natuur tot rust en gaat je brein z'n gang.

Toen ik dit las en sinds dit vaker wordt gedaan ben ik het gelijk gaan toepassen. Sinds het begin van de lockdown voer ik vaker gesprekken tijdens het wandelen. Ik merkte het verschil gelijk bij mezelf én mijn gesprekspartners. Wandelen is dus écht goed voor je brein! En voor je productiviteit en voor het voeren van bepaalde soort gesprekken.


Afvallen door te wandelen is ook een belangrijke reden om hieraan te beginnen. Je kunt op een rustige manier aan de slag met jezelf en het is voor veel mensen een hele goede eerste stap (haha). Als personal trainer word ik zelf heel blij van deze trend. Het was al veel te lang weg gezet als stoffig en inefficiënt, maar het tegendeel is dus waar. Door te wandelen...


... krijg je je dagelijkse beweging

... ben je in gesprek terwijl je iets sportiefs aan het doen bent

... heb je een budgetvriendelijke sportoplossing

... kun je makkelijker ontspannen

... word je productiever en creatiever

... verbetert je gezondheid en je weerstand


Ik vind dat we gerust dit mogen inbouwen in ons dagelijks leven!


Als jij nog enigszins huiverig bent om te starten met oefeningen en sporten dan is wandelen echt iets voor jou. Of als je al actief sport maar net wat meer beweging, focus en ontspanning zoekt. Dit kun je naast het sporten doen, bijvoorbeeld mijn online programma's of mijn 10 dagen online challenge.

Hier nog 5 tips om effectief aan de slag te gaan met wandelen om te gaan afvallen, fitter worden en betere focus.


1. Plan tijd vrij in je agenda.


Voor het uitvoeren van je werk of bedrijf moet je plannen. Maar waarom doen we dat niet als het op onze gezondheid en hobby's neerkomt?

Het beste wat jij kunt doen om de tijd te maken is om dit gewoon in je agenda te plannen. Kijk wel echt realistisch naar je agenda. Wat ik doe om mijn agenda "healthy proof" te houden is het volgende: - Ik kijk goed naar de momenten waar het realistisch is om te gaan wandelen

- Ik kijk wanneer ik taken doe die ik ook wandelend kan doen. Bijvoorbeeld een telefoongesprek die ik met een relatie moet voeren

- Ik plan een wandeling in als ik weet dat ik een drukke ochtend of avond heb gehad.

Hoe dan ook, het gaat erop dat je dus de tijd vrij gaat maken. Mijn advies: begin met 20 minuten en bouw het op naar eigen inzicht. En voor de mensen die druk zijn: 10 minuutjes stevig doorwandelen is al winst. Begin gewoon met de tijd die je nu kunt vrijmaken.



2. Daag jezelf uit in tempo en afstand


Als je wandelen wil inzetten om het afvallen en fitter worden dan wil je jezelf stapje voor stapje gaan uitdagen. Dat betekent niet dat je eindeloos moet doorgaan tot je uren en vele kilometers per keer aflegt. Het betekent dat je op een level wil komen waar je jezelf wel voelbaar uitdaagt.


Wat kan helpen is als je bijhoudt hoe lang je bezig bent en een app gebruikt die bijhoudt hoe ver je bent gaan lopen. Kijk ook even in de appstore wat er allemaal beschikbaar is. Ken je de app ommetje al? Dat is ook een super leuke om dit in bij te houden!


Je kunt natuurlijk ook de tijd nemen om op andere vlakken progressie te boeken. Kijk even naar de andere artikelen in mijn blog.


3. Let op je voeding en water.


Het helpt natuurlijk niet als je gaat wandelen met de intentie om fitter te worden, afvallen te realiseren en je focus hoog te houden als je troep eet. Letten op je voeding en water is een belangrijk onderdeel van jouw succes.


Als je jezelf niet goed voedt zul je dus geen resultaten zien. Mijn advies? Begin hierin ook klein en doe alvast de volgende dingen:

- Schrap chips, koek, snoep en gebak uit je dagelijkse voeding. Af en toe mag natuurlijk wel! - Ga wat gezonder koken en met verse groenten en ingrediënten

- Laat je inspireren door nieuwe recepten. Ik heb bijvoorbeeld twee receptenboeken die je kunt gebruiken om je te laten inspireren

- Drink 10 tot 12 grote glazen water per dag. Dat is 3 liter water. Als je actief bent zal je het ook nodig hebben om het resultaat te merken waar jij graag voor wil gaan. Ik pak dit aan door bewust ieder uur een glas te drinken. Ook voor en na een sportsessie neem ik een extra glas water. Tijdens het wandelen drink ik vaak ook een glas leeg.

- Eet wat eiwitrijker. Ik geef hier voorbeelden van in mijn receptenboek.

- Eet wat minder brood, pasta, rijst en granen. Dit betekent niet dat je er mee moet stoppen. Balans is belangrijk. Als je hiervan geniet en het lekker vindt vooral blijven eten. Maar beperk je porties ten opzichte van wat je voorheen deed.


4. Maak er ook iets leuks van, anders hou je het nooit vol.


Voorheen dwong ik mezelf om te gaan wandelen om tijd en afstand. Maar daarna merkte ik al gauw dat het veel beter werkt als je ook nog eens een component plezier aan toevoegt. Zoals met iedere vorm van sport is het focus op het proces belangrijker dan focus op het resultaat. Afvallen en fitter worden met wandelen is een mooi streven, maar staar je er niet bling op.


Wist je dat we bijvoorbeeld heel veel natuur hebben in Nederland waar we te weinig gebruik van maken? Of een ander land als je daar woont? Zoek eens natuurgebieden op en ga daar wandelingen maken met of zonder gezelschap.


Ik ga bijvoorbeeld met een vriendin vaak in de Utrechtse Heuvelrug wandelen en binnenkort gaan we ook de Veluwe bezoeken. Ik ben een tijd geleden in de buurt van Boxmeer geweest en de Ardennen staan ook op mijn lijst.


5. Het duurt even voordat je resultaten ziet. En je wordt mogelijk eerst moe en je voelt weerstand.


Iedere verandering brengt weerstand met zich mee. Maar laat dit je dus niet tegenhouden, want je gaat er echt wel profijt van hebben! Wees wel bewust dat je de eerste weken wat meer vermoeidheid kunt voelen in je lichaam. En misschien heb je soms geen zin. Dat is allemaal oke, maar wat ik persoonlijk doe om dit tegen te gaan:


- Iedere dag weer even stilstaan bij hoe fijn ik mij wil voelen op korte en lange termijn

- Mezelf liefde en pauze gunnen door middel van wandelen

- Het nuttige met het aangename combineren: ik spreek nu vaak met relaties en vrienden af om te gaan wandelen. Dat is goed voor ons beiden.

- Ik zie het als tanden poetsen. Je gaat toch niet naar bed zonder je tanden te poetsen? Nou, ik ga mijn dag niet goed door als ik niet eventjes de tijd neem om naar buiten te gaan.


Hoe dan ook, ik hoop dat dit je inspireert om wat stappen te zetten en om het wandelen met wat meer structuur aan te pakken!

Wandel jij al veel? En wist jij dat wandelen goed is voor je brein? En voor je gezondheid? En dat afvallen en fit worden met wandelen goed te doen is?

P.S.: Mijn missie is om jou te helpen gezonder en sportiever te leven! Heb je mijn gratis receptenboek al gedownload? Nee? Die kun je nog HIER downloaden! Bron: https://www.nu.nl/uit/5966689/waarom-een-lange-wandeling-goed-is-voor-lichaam-en-geest.html

24 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven