web02.jpg
  • Claudio Fray

Afvallen: tips voor drukke professionals en ondernemers

Als drukke professional of ondernemer lijkt het alsof je nergens tijd voor hebt. Je wil graag wat aan je gezondheid doen maar je weet niet HOE.


Misschien probeer je voor je gevoel van alles rondom diëten of heb je voor de zoveelste keer een nieuwe detox kuur gekocht. Je roept al een tijd dat je iets moet doen maar het lukt je gewoon niet. De motivatie begint inmiddels op te raken.

Absoluut frustrerend!



Hoe is het voor je als dat nu wél lukt? Dat zou toch een grote opluchting zijn? Zonder dat je uren in de sportschool hoeft te spenderen?


Ik heb 5 tips voor je verzameld die je misschien nog niet toepast maar eigelijk echt moet gaan doen. Doe je het al? Ga na of je het goed doet.


1. Drink meer dan 2,5 liter water per dag. Stel je voor dat je een huis probeert te bouwen. Als je niet genoeg cement hebt, loopt het bouwen van het huis vast. Je lichaam werkt op precies dezelfde manier. Die heeft water nodig om te bouwen (en ook om af te breken!). De meeste mensen die spreek drinken nog lang niet genoeg per dag. Ga dus na of je elke dag minimaal 2,5 liter water drinkt.

De slimme aanpak: zorg ervoor dat je een grote fles water bij je hebt en die regelmatig vult. Of loop ieder uur naar de keuken voor een glaasje water. Dan neem je ook gelijk een werkpauze.


2. Neem de tijd om te eten en let op je calorieën. Ik ben persoonlijk een fan van snel en efficiënt werken, maar als het op eten neerkomt moet je soms net iets meer de tijd nemen. Onbewerkte voeding, voldoende groenten en producten die zo dichtbij mogelijk de natuur zijn zorgen ervoor dat je sneller vol zit en geven meer voedingsstoffen dan bewerkte producten. Dat betekent niet dat je ze niet mag nemen. Beperk de inname van bewerkte producten tot maximaal 20% van jouw dagelijkse voeding. Bovendien moet je erop letten dat je minder calorieën eet dan dat je dagelijks verbrandt.

De slimme aanpak: koop voorgesneden groenten of snack groenten. Die kun je makkelijk naar werk meenemen namelijk!


3. Beweeg elke dag minimaal 30 minuten. We leven in een maatschappij van smartphones en computers. Als professional of ondernemer heb je hier natuurlijk ook mee te maken. Niks mis mee, het brengt ons mooie dingen namelijk. Maar wij gaan er niet altijd goed mee om. Een machine die je lang laat staan wordt ook stroef en gaat roesten. Zo is het ook met het menselijk lichaam. We hebben dagelijks 30 minuten aan beweging nodig.

De slimme aanpak: het is helemaal in om sommige meetings wandelend te houden. Als je een gesprek hebt met iemand, nodig diegene vriendelijk uit om dit te bespreken terwijl jullie een rondje om het gebouw maken.


4. Doe aan sporten, niet aan beweegtherapie. Eerlijk? Als personal trainer zie ik dat het gros van de mensen maar een beetje aanklooien met het sporten. Er wordt niet echt getraind. Ons lichaam is complex en heeft uitdaging nodig om te ontwikkelen en te groeien. Als jij het niet die uitdaging geeft, groeit hij niet. Wat houdt je tegen om eens een proeftraining te volgen bij een personal trainer, small group trainingen of CrossFit? (nou bieden bij dat toevallig ook ;-) #reclame. Klik HIER voor een vrijblijvende proefles).

De slimme oplossing: volg dus een proefles en zorg ervoor dat je minimaal 2 uur per week intensief traint.


5. Slaap meer dan 7 uur per nacht. Ik vond het altijd vervelend toen mensen mij gingen vertellen dat ik meer moest slapen. Tot ik het wél ging proberen na een bijna burn-out geval. Slaap is zó belangrijk voor vetverbranding en herstel en toch slaapt de gemiddelde Nederlander maar 5,5 uur per nacht. Dat is veel te weinig. Als je sneller vet wil verbranden moet je langer slapen. Tussen de 7 en 9 uur per nacht is optimaal. Bovendien ben je dan meer te genieten, gok ik ;)

De slimme oplossing: bouw je slaaproutine op. Begin met een uurtje extra en zorg ervoor dat je goed en diep slaapt. Maak je slaapkamer schoon en zorg ervoor dat de temperatuur rond de 18 graden is. Kijk een uur voor het slapen geen tv en doe je smartphone een uur voor het slapen op vliegtuigmodus.


Welke tips pas je al toe? Welke pas je nog niet toe? En welke tips moet je scherper op zitten?


Dit zijn in ieder geval de "easy wins"!


Kun je hulp gebruiken rondom jouw fysieke doelstellingen? Dan staat mijn team en ik voor je klaar. We weten namelijk als geen ander hoe het is om te moeten dealen met drukte en het ondernemerschap.

8 keer bekeken