web02.jpg
  • Claudio Fray

Afvallen door te slapen? CHALLENGE!

Bijgewerkt: okt 2

De meeste mensen die willen afvallen gaan in actie door hun sport en voeding aan te passen. Logisch toch?


Ik weet het nog als de dag van gisteren: toen ik begon met fitnessen. Ik was onwijs gemotiveerd en gedreven om vaak te sporten en gezonder te eten. Echter was de rest van mijn leven totaal niet in orde. Ik dronk veel, sliep veel te weinig en ging alsmaar DOOR.


Tijdens mijn Geneeskunde opleiding leerde ik het belang van slaap. Ik ging mij hier in verdiepen, omdat ik vanuit meerdere hoeken hoorde dat het enorm veel invloed heeft op je lichaam. Ik kwam tot een ontdekking:

Als je niet voldoende slaapt, ga je je doelen niet behalen.


Hoe komt dat?

  • Als je voldoende slaapt zijn je stress levels lager. Bij een tekort aan slaap maakt je lichaam meer van het stresshormoon cortisol aan. Dit hormoon vermindert je vetverbranding én breekt spieren af. En minder spieren betekent een lagere verbranding. Hoe minder spieren, hoe minder verbranding. Je komt dus aan.

  • In je slaap breek je ghreline af. Door minder te slapen krijg je dus meer ghreline. Dit hormoon zorgt voor meer honger, waardoor je lichaam meer honger voelt. Je ziet het al aankomen: je gaat snaaien en krijgt zin in ongezond eten.

  • In je slaap dump je overtollige afvalstoffen uit je brein in je bloedbaan. Die worden vervolgens opgeruimd en kan je brein weer aan de slag. Op het moment dat je te weinig slaapt functioneert je brein hierdoor minder goed (minder concentratie, minder focus, minder goed humeur) en maak je minder goeie keuzes. Je gaat dan sneller snaaien.

  • In je slaap herstellen je spieren en pezen zich sneller. Ook werkt je immuunsysteem beter als je voldoende rust hebt. Als je onvoldoende slaapt breek je dus verhoogd je spieren af omdat ze niet of onvoldoende herstellen.

Wat moet je dan wel doen?

  • Een mens heeft tussen de 7 en 9 uur slaap nodig. Zorg ervoor dat je consistent voldoende slaap pakt. Wat gebeurt er als je dit doet? Je hebt minder hormonale schommelingen, je voelt je beter en je hebt minder honger.

  • Je herstelt fysiek een stuk beter. Je kunt dus makkelijker spiermassa opbouwen waardoor je verbranding omhoog gaat

  • Je bent gewoon een leuker mens als je voldoende slaapt ;)


Volgens mij is de boodschap duidelijk:


Voldoende slaap is één van de makkelijkste manieren om sneller af te vallen en resultaten te zien!


Ik daag je uit: ga vanaf nu minimaal 7 uur per nacht slapen!

Ga jij het doen?