web02.jpg
  • Claudio Fray

BLOG: 9 Voedingstips voor moeders om af te vallen

Bijgewerkt: sep 25


Afvallen voor moeders is een topic dat de laatste tijd heel vaak voorbij komt. Inmiddels heb ik honderden moeders mogen helpen in hun proces richting het afvallen en zich weer fitter voelen. Één ding valt mij op: de meeste moeders die net (of een paar jaar geleden) zijn bevallen van hun eerste of zoveelste kind hebben heel veel moeite met de juiste dingen eten om weer strak in hun vel te zitten. De zwangerschap kilo’s lijken simpelweg niet weg te gaan en dat is enorm frustrerend!

Hoe pak je zo'n dieet dan effectief aan? Hoe kun jij als moeder afvallen? Wat moet je eten om als moeder snel overtollig buik- en heupvet te verliezen? Ik deel hierbij 9 voedingstips met je zodat jij snel resultaat kunt boeken!


Tip 1: MAAK EEN PLANNING VOOR DE KOMENDE DAGEN

Inmiddels weet ik het 100% zeker: moeders die bewust nadenken over wat ze de komende dagen gaan eten zijn 10x zo succesvol als moeders die zich maar laten meeslepen door wat anderen willen. Jij bent mama, jij bepaalt wat er gegeten wordt de komende dagen. Maak een planning en denk aan gezonde voeding! Zo kom je sneller tot een dieet die bij je past en kun je als moeder snel afvallen.


Tip 2: EET GROENTEN BIJ 2 OF MEER MAALTIJDEN

Als je meer groenten eet bij meerdere maaltijden zit je sneller vol en krijg je waardevolle vitaminen binnen die je ondersteunen bij snel afvallen en energie. Bovendien is gezond eten goed voor een jonge huid en meer energie. En volgens mij hebben moeders dat soms wel hard nodig met al de stress en weinig slapen ;)


Tip 3: NEEM AFSCHEID VAN KANT-EN-KLARE SNACKS

Neem afscheid van kant-en-klare snacks. Het ergste wat je kunt doen is kant en klare troep kopen en eten. Stop hiermee en gun jezelf gezonde snacks. Eet vaker groenten als tussendoortjes. Alle voedingsstoffen hierin helpen je bij het afvallen en zijn bovendien goed om je huid strak te trekken.


Tip 4: EET MEER EIWITTEN

Het liefst plantaardige eiwitten. De meeste moeders die ik tot nu toe heb getraind en gecoacht vinden het lastig om meer eiwitten te eten. Ik raad je aan om meer eiwitten toe te voegen aan je dieet: zuivel, eieren en mager vlees. Maar denk ook vooral aan plantaardige alternatieven: plantaardig zuivel, tofu, tempeh, tahoe en groenten. En voordat je ''soja'' zegt: een beetje soja kan echt geen kwaad. Tenzij je in de overgang zit en je arts je dit in jouw specifieke geval heeft afgeraden.


TIP 5: VERMIJD SUIKER, MAAR SCHRAP KOOLHYDRATEN NIET

Wat bedoel ik hiermee? Moeders, koop geen snoep en koekjes. Dat is pure suiker en wordt al snel teveel. Suiker is echter niet de duivel, dus verban niet alle koolhydraten uit je dieet. Eet ook volkoren pasta en rijst bij je maaltijden. Hou het alleen heel beperkt!


Tip 6: EET MEER VET TER ONDERSTEUNING VAN JE HORMOMEN

Moeders moeten een goed werkend hormoonstelsel hebben willen ze afvallen en een snellere stofwisseling krijgen. Dit bereik je door meer vet te gaan eten uit plantaardige bronnen. Noten, olijfolie en avocado zijn uitstekende bronnen!


TIP 7: WATER DRINKEN VOOR EEN STRAK HUID EN MEER VETVERBRANDING

Volgens mij val ik hier in herhaling, maar dit is zo belangrijk dat ik het echt niet kan laten. Wil je snel afvallen? Wil je een goede dieet? Dan moet je echt 3 of meer liter water drinken. Zie het zo: als je meer water drinkt “spoel” je je vet weg. Het werkt natuurlijk wel anders: water is een ingrediënt in het VERBRANDEN van vet. Alleen dat vinden veel moeders lastig te snappen. Onthoud: 3 liter water voor een lijf zonder vet, later!


Tip 8: EET OP REGELMATIGE TIJDEN

Je lichaam is net een klok. Als je jezelf traint om op gezette tijden te eten, zul je minder honger hebben en is het volgen van je dieet een stuk makkelijker. Dan is afvallen ook een stuk makkelijker en gaat veel sneller :)


Tip 9: VOED JE KINDEREN OP ZODAT JE NIET IN DE VERLEIDING RAAKT

Wat ik bij moeders echt vaak zie: ze eten ongezond omdat hun kinderen dat willen. Moeders... kom op! Jij bent de baas. Kinderen eten wat jij vindt dat ze moeten eten. Dus hup: laat je kids groenten eten. En als je vent het niet leuk vindt... Een portie groenten in zijn smoel! ;)

Welke tip ga je nu zeker toepassen?

Ik kan je alleen maar aanraden om ze allemaal te gaan doen! PS: Download hier ons gratis receptenboek, zodat je in ieder geval lekkere en gezonde maaltijden kunt maken voor het ondersteunen van je gewichtsverlies: https://claudiofray.activehosted.com/f/33