web02.jpg
  • Claudio Fray

9 dingen die je moet doen als je jouw afvaldoelen NIET wil behalen

Ik was laatst in gesprek met een onderneemster die graag wil afvallen. We waren een kopje koffie aan het drinken na een netwerkbijeenkomst, waarbij we aan de praat raakten over gezondheid en het ondernemen. Deze onderneemster was in het afgelopen jaar 10kg aangekomen en dat maakte haar ongelukkig.


Toen ik haar vroeg wat zij eraan wilde doen antwoordde ze met het volgende: “ik ga geen koolhydraten meer eten. Een vriendin van mij is enorm goed afgevallen met het ketogeen dieet. Dus ik ben benieuwd naar de resultaten bij mij.

Ik was niet zo heel erg verbaasd, dit hoor ik minimaal wekelijks. Ik was getriggert door de zelfverzekerdheid waarmee zij mij dit meldde, dus ik vroeg door.

“Waarom denk je dat dit voor jou gaat werken?”

Zij antwoordde dat als het bij haar vriendin heeft gewerkt, dat het bij haar ook moet werken.

“Heb je gedacht aan hoe je de rest gaat aanpakken?”

“De rest?” antwoordde ze verbaasd. “Wat bedoel je met de rest?”

Ik vertelde haar dat voeding een belangrijke rol speelt, maar dat ook haar beweging, gezonde gewoontes en omgeving een cruciale rol hierin spelen.

“Ik heb geen tijd voor dat soort dingen, ik wil gewoon snel deze 10 kilogram afvallen.”

Einde gesprek. Maar het zaadje is gepland, denk ik dan altijd. Nu heeft ze het in ieder geval al eerder gehoord en zal ze actie ondernemen wanneer het echt belangrijk is.


Het valt mij dus op dat veel mensen die graag willen afvallen maar niet zo goed weten hoe of nu al op de zoveelste poging zitten een van de onderstaande 9 dingen doen. Dus als je je doelen niet wil behalen, blijf of ga ze vooral doen ;)


1. Geen tijd hebben voor sporten, voorbereidingen te treffen en je in te lezen over iets wat je gezondheid beïnvloedt. Nope, niet belangrijk dus.


2. Koolhydraten of vetten schrappen. Want tsja, waarom geloven we wetenschappers als we ook gewoon trends kunnen volgen?


3. Detoxen. Je bent geen gootsteen, maar prima als je het zo wil behandelen.


4. Elke dag cardio (vaak hardlopen) en geen krachttraining of andere sport. Het kan efficiënter en beter. Ben je benieuwd? Stuur gerust een berichtje.


5. Een populaire goeroe via social media blind vertrouwen. Gelukkig doe je dat ook met je juridische zaken, financiën en zaken rondom je kinderen.


6. Niks veranderen aan je omgeving en thuissituatie. Want ja, waarom zou je? Het is slechts hetgeen jouw gedrag aanstuurt. Dus skippen maar.


7. Zo snel en zoveel mogelijk afvallen. Op de hoeveelste poging zit jij nu?


8. Uitsluitend BBB (Buik Benen en Billen) trainingen volgen. No comment...


9. Alles zelf willen doen, denken dat je het wel weet. Wel grappig dat je naar de kapper gaat, een advocaat inhuurt, naar de arts gaat... zal dat niet voor voeding en sport gelden, dat er iemand is die het net wat beter weet?


Welke van de bovenstaande 9 items heb jij wel eens eerder gedaan? Heeft het op de lange termijn gewerkt? Waar kun je anders hulp bij gebruiken?

91 keer bekeken