web02.jpg
  • The Fray

4 Tips voor cravings!

‘Ok, nog eentje en dan stop ik écht...’

Herkenbaar?

Cravings, oftewel enorme trek in lekkere (maar over het algemeen niet zo gezonde) voedingsmiddelen, wie kent het niet? Bijna iedereen heeft wel eens ontzettend trek in chocola, chips, koek, snoep of fastfood. Het is ook allemaal zó lekker, maar helaas niet zo goed om hier veel van te eten als je wilt afvallen of gezonder wilt eten. Meestal bevatten deze producten namelijk veel vet, suiker, zout en nauwelijks vitamines, mineralen, vezels en eiwitten.

Ook is het lastig om hiervan maar een klein beetje te eten: meestal moet die zak leeg of die reep op. En achteraf baal je dan echt verschrikkelijk. ‘Waarom moest dat nou? Waarom ben ik niet gewoon gestopt? Ik heb ook geen wilskracht, ik ben gewoon een zwakkeling’. Ronduit irritant, vermoeiend en deprimerend.

Maar er is goed nieuws: Hieronder volgen een paar tips om dit soort vervelende energieslopende momenten te doorstaan en tegen te gaan!

Tip 1: Neem eerst een grote kop thee, koffie of een glas suikervrije limonade. Hierdoor vul je je maag, heb je je ergste zoetbehoefte gestild en daardoor is het makkelijker om gezondere keuzes te maken.

Tip 2: Zorg dat je niet te hongerig bent. Eet gedurende de dag regelmatig wat voedzaams om te voorkomen dat je teveel trek krijgt en daardoor door energiegebrek en honger verkeerde keuzes maakt en jezelf overeet.

Neem bijvoorbeeld bij zoete trek eerst een appel en voel je je onrustig en wil je ergens op kauwen: eet een zak worteltjes.

Tip 3: Leg producten die je niet goed kunt weerstaan uit het oog. Het liefst ergens hoog, in een afgesloten bak of kist. Op deze manier word je niet zo snel getriggerd om te gaan snacken én moet je meerdere handelingen verrichten voordat je het in je mond kunt stoppen. Deze tijd kun je in je voordeel gebruiken: je kunt jezelf namelijk bij iedere handeling een halt toe roepen.

Tip 4: Maak eerst een wandelingetje, ga de was doen of bel een goede vriend(in) op voordat je jezelf beloont met wat lekkers. Vaak ga je namelijk snoepen en snacken uit verveling of gewoonte. Om dit patroon te doorbreken moet je jezelf afleiden met wat anders. Door dit steeds opnieuw te doen, leer je jezelf een nieuw patroon aan.

Heb jij wat aan deze tips? Wat zijn jouw triggerfoods? Van welke producten kun jij echt nauwelijks afblijven? Laat het weten in een reactie.

Mocht je echt heel erg last hebben van eetbuien en weet je hier niet uit te komen, ook niet met deze tips? Neem gerust contact op, want er is echt een oplossing voor.


*** Blog door Wieneke van Veen ***