web02.jpg
  • Claudio Fray

10 GOUDEN TIPS Om Je Honger Te Verminderen


Heb jij wel eens zin om te eten tot dat je niet meer kan? Of trek in iets lekkers waardoor je vervolgens een hele zak snoep, koek of chips naar binnen werkt? Bijna iedereen herkent dit wel.


Het hebben van enorme trek in lekkere (over het algemeen niet heel erg gezonde) producten heeft iedereen wel eens. Het vervelende is dat het vaak niet blijft bij een enkele keer en vaak gaat er een grote hoeveelheid naar binnen voordat je stopt.


Het vervelende is dat je je daarna schuldig voelt en de drempel om weer gezond te gaan eten steeds groter wordt. Je gaat jezelf vragen stellen:

‘Waarom moest dat nou? Waarom ben ik niet gewoon gestopt? Ik kan dit niet, misschien moet ik het maar opgeven…’

Als je wil leren dealen met je ENORME TREK of honger, dan hebben wij 10 tips om hier stappen in te maken.


Accepteer dat je hier soms last van hebt. Het is nou eenmaal zo dat wij mensen tegenwoordig een bepaalde relatie hebben met eten. Onze levensstijl en opvoeding heeft ervoor gezorgd dat wij eten gebruiken om te dealen met bepaalde emoties of dat je je veel bezig houdt met eten. Accepteer het feit dat het is. Vanuit hier kun je hieraan gaan werken en heb je rust. Hoe harder je vecht om dit NIET te hebben, hoe meer last je hiervan gaat hebben.


Kijk kritisch naar jezelf: zit je lekker in je vel? De meeste mensen die niet lekker in hun vel zitten gaan afwijkend gedrag vertonen rondom eten en drinken. Kijk dus verder dan alleen je honger. Hoe gaat het nou echt met je? Heb je het naar je zin op werk of thuis? Hoe gaat het met de relaties om je heen? Ben je gelukkig met jezelf en je leven? De kans is groot dat je ergens iets te verwerken hebt. Neem ook de tijd en ruimte om hieraan te werken. Je zult merken dat je honger dan ook minder wordt.


Drink meer water rondom het eten. Een van de dingen die je kunt doen om snel je honger te verminderen is meer drinken. Vaak krijgen we een honger signaal omdat we niet of onvoldoende gedronken hebben. Zorg er ook voor dat je rondom je maaltijden meer drinkt. Het stilt je honger en geeft je het gevoel redelijk vol te zitten!


Eet meer groenten. Ons lichaam heeft veel vitamines, mineralen en vezels nodig. Als je hier niet genoeg van binnenkrijgt blijft je lichaam een honger signaal afgeven. Daarnaast is het zo dat je minder honger voelt wanneer je meer groenten binnenkrijgt, omdat je maag dan sneller gevuld is. Win win dus! Eet meer groenten bij iedere maaltijd die je binnenkrijgt.


Ga geen boodschappen doen als je honger hebt. Deze is volgens mij voor iedereen wel duidelijk! Als je honger hebt en je gaat boodschappen doen maak je minder verstandige keuzes. Eet dus iets voordat je boodschappen gaat doen. Doe ook trouwens minder vaak boodschappen, dan kom je minder in de verleiding om iets te kopen wat niet in je gezonde leefstijl past.


Verberg producten die je in de verleiding brengen. Alles wat uit het zicht is triggert je een stuk minder. Als je wat lekkers in huis hebt, zorg ervoor dat je dit ergens zet waar het niet in zicht is. Stop het bijvoorbeeld helemaal boven in een kast of ergens waar je niet heel makkelijk bij kan. Zo ga je de verleiding uit de weg.


Gun jezelf momenten waar je mag snoepen. We zijn allemaal mensen, dus behandel jezelf ook zo. Gun jezelf een of een aantal momenten in de week waar je iets lekkers kunt eten. Dan heb je minder gauw grote trek naar dit soort eten.


Durf eens te voelen hoe het is om honger te hebben. De meeste mensen vinden het heel spannend of vervelend om trek of honger te hebben. Maar.. heb je wel eens ervaren hoe het is om 20 minuten of meer honger of trek te hebben? Het gevoel zakt rond de 20 minuten weg, waardoor je focus weer terug is. Probeer het, je zul merken dat je dan veel beter om kunt gaan met dat gevoel!


Bouw rust, reinheid en regelmaat in je schema. Mensen zijn heel gevoelig voor gewoontes en regelmaat. Bovendien speelt rust een belangrijke rol in je honger. Zorg er dus voor dat je voldoende rust hebt en ook een routine hebt ingebouwd in je leven. Slaap op tijd, word op tijd wakker en eet op gezette tijden. Dan heb je ook gauw minder last van honger.


Slaap meer en ontspan meer. Wist je dat slaaptekort een van de grootste oorzaken is van overeten? Door slaaptekort heeft je lichaam gevoelsmatig meer honger en kun je minder goed zelf de rem erop gooien. Neem dus de tijd om te slapen. Stress speelt hierbij ook een grote rol, dus zorg ervoor dat je voldoende ontspanning pakt gedurende de week.


Welke van de bovenstaande tips ga je voortaan toepassen?