beste-personal-trainer-in-amsterdam
  • Claudio Fray

10 GOUDEN TIPS Om Je Honger Te Verminderen


Heb jij wel eens zin om te eten tot dat je niet meer kan? Of trek in iets lekkers waardoor je vervolgens een hele zak snoep, koek of chips naar binnen werkt? Bijna iedereen herkent dit wel.


Het hebben van enorme trek in lekkere (over het algemeen niet heel erg gezonde) producten heeft iedereen wel eens. Het vervelende is dat het vaak niet blijft bij een enkele keer en vaak gaat er een grote hoeveelheid naar binnen voordat je stopt.


En nog vervelender is dat je je daarna schuldig voelt en de drempel om weer gezond te gaan eten steeds groter wordt. Je gaat jezelf vragen stellen:

‘Waarom moest dat nou? Waarom ben ik niet gewoon gestopt? Ik kan dit niet, misschien moet ik het maar opgeven…’

Als jij op zoek bent naar tips om je honger te verminderen, dan ben je hier op de juiste plek.


Toen ik zelf bezig was met afvallen en fitter worden vroeg ik mij heel vaak af hoe het nou kon dat ik zoveel honger heb. "Misschien ben ik wel de enige die zo gek op eten is." was toen mijn gedachte. Maar echt, knoop het in je oren: niets is minder waar. Ik ging op een zoektocht en heb heel veel dingen geleerd die jou kunnen helpen om beter om te gaan met de honger.


Ik deel in ieder geval mijn beste tips om minder honger te hebben die ik over de jaren heen heb vergaard. En tip: ze zijn vaak dus mentaal en dingen waar je goed mee moet oefenen.


1. Accepteer dat je hier soms last van hebt. Het is nou eenmaal zo dat wij mensen tegenwoordig een bepaalde relatie hebben met eten. Onze levensstijl en opvoeding heeft ervoor gezorgd dat wij eten gebruiken om te dealen met bepaalde emoties of dat je je veel bezig houdt met eten. Accepteer het feit dat het is. Vanuit hier kun je hieraan gaan werken en heb je rust. Hoe harder je vecht om dit NIET te hebben, hoe meer last je hiervan gaat hebben.


Mijn bonus tip: als je dit voelt, doe even je ogen dicht en voel even wat je voelt. Vaak is honger ook een gebrek aan verbinding. Ja, vaag misschien, maar het werkt wel. Je komt soms emoties tegen die je niet zou verwachten.


2. Kijk kritisch naar jezelf: zit je lekker in je vel? De meeste mensen die niet lekker in hun vel zitten gaan afwijkend gedrag vertonen rondom eten en drinken. Kijk dus verder dan alleen je honger. Hoe gaat het nou echt met je? Heb je het naar je zin op werk of thuis? Hoe gaat het met de relaties om je heen? Ben je gelukkig met jezelf en je leven? De kans is groot dat je ergens iets te verwerken hebt. Neem ook de tijd en ruimte om hieraan te werken. Je zult merken dat je honger dan ook minder wordt.


Mijn bonus tip: werk aan jezelf in de breedste zin van het woord. Sporten is één ding, maar om de honger de baas te zijn wil je ook nog kijken naar mindset, mindfulness, je relaties en je werk. Neem bijvoorbeeld een coach of ga het gesprek aan met mensen uit je omgeving.


3. Drink meer water rondom het eten. Een van de dingen die je kunt doen om snel je honger te verminderen is meer drinken. Vaak krijgen we een honger signaal omdat we niet of onvoldoende gedronken hebben. Zorg er ook voor dat je rondom je maaltijden meer drinkt. Het stilt je honger en geeft je het gevoel redelijk vol te zitten!


Mijn bonus tip: hou bij hoeveel water je op een dag drinkt. Je kunt diverse apps hiervoor downloaden!


4. Eet meer groenten. Ons lichaam heeft veel vitamines, mineralen en vezels nodig. Als je hier niet genoeg van binnenkrijgt blijft je lichaam een honger signaal afgeven. Daarnaast is het zo dat je minder honger voelt wanneer je meer groenten binnenkrijgt, omdat je maag dan sneller gevuld is. Win win dus! Eet meer groenten bij iedere maaltijd die je binnenkrijgt.


Mijn bonus tip: je kunt hier mijn receptenboek downloaden om zo meer inspiratie op te doen!


5. Ga geen boodschappen doen als je honger hebt. Deze is volgens mij voor iedereen wel duidelijk! Als je honger hebt en je gaat boodschappen doen maak je minder verstandige keuzes. Eet dus iets voordat je boodschappen gaat doen. Doe ook trouwens minder vaak boodschappen, dan kom je minder in de verleiding om iets te kopen wat niet in je gezonde leefstijl past.


Mijn bonus tip: heb je wel eens picnic of het bezorgen van boodschappen thuis geprobeerd? Dan hoef je nooit langs de snoep- en koekafdeling. Of chips ;)


6. Verberg producten die je in de verleiding brengen. Alles wat uit het zicht is triggert je een stuk minder. Als je wat lekkers in huis hebt, zorg ervoor dat je dit ergens zet waar het niet in zicht is. Stop het bijvoorbeeld helemaal boven in een kast of ergens waar je niet heel makkelijk bij kan. Zo ga je de verleiding uit de weg.


Mijn bonus tip: ik geef vaak eten weg als ik het niet wil eten.


7. Gun jezelf momenten waar je mag snoepen. We zijn allemaal mensen, dus behandel jezelf ook zo. Gun jezelf een of een aantal momenten in de week waar je iets lekkers kunt eten. Dan heb je minder gauw grote trek naar dit soort eten. Haal dus de druk eraf dat "ongezond eten de boosdoener is". Dat is dus helemaal niet zo. Je mag echt heus wel snoepen en dingen eten die bestempeld worden als minder gezond. Alleen moet je je niet zo gek maken!


Mijn bonus tip: gun jezelf iedere dag of meerdere keren per week iets lekkers. Ik heb bijvoorbeeld in mijn receptenboek een aantal wat gezondere guilty pleasures in zitten!


8. Durf eens te voelen hoe het is om honger te hebben. De meeste mensen vinden het heel spannend of vervelend om trek of honger te hebben. Maar.. heb je wel eens ervaren hoe het is om 20 minuten of meer honger of trek te hebben? Het gevoel zakt rond de 20 minuten weg, waardoor je focus weer terug is. Probeer het, je zul merken dat je dan veel beter om kunt gaan met dat gevoel!


9.Bouw rust, reinheid en regelmaat in je schema. Mensen zijn heel gevoelig voor gewoontes en regelmaat. Bovendien speelt rust een belangrijke rol in je honger. Zorg er dus voor dat je voldoende rust hebt en ook een routine hebt ingebouwd in je leven. Slaap op tijd, word op tijd wakker en eet op gezette tijden. Dan heb je ook gauw minder last van honger.


10. Slaap meer en ontspan meer. Wist je dat slaaptekort een van de grootste oorzaken is van overeten? Door slaaptekort heeft je lichaam gevoelsmatig meer honger en kun je minder goed zelf de rem erop gooien. Neem dus de tijd om te slapen. Stress speelt hierbij ook een grote rol, dus zorg ervoor dat je voldoende ontspanning pakt gedurende de week.


Als je consistent aan jezelf wil werken kan ik je ook aanraden om een online cursus aan te schaffen waarin je echt gestructureerd aan de slag gaat. Die kun je hier bekijken!


Welke van de bovenstaande tips ga je voortaan toepassen?

305 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven